Телевизорът като захарен памук
Вие сте киноман, ала предпочитате да гледате филми у дома, в трапезарията. Нямате сателит, кабел, нито видео (ако имате, не са в тази стая).
Имате си профил: мъж/жена, богат/беден, образован/необразован, работещ/безработен, млад/стар, семеен/единак и т.н. Тоест влизате в таргет-групите на социологическите проучвания.


Да предположим, че сте зает, просперитетен, образован и семеен все още млад мъж (в 40-те), който не се интересува от футбол. И сте умерен киноман - т.е. филми гледате за едната разтуха. В делнични дни се прибирате, капнал от умора, някъде към 21.30. Децата са легнали. Съпругата ви е изнервена. Наливате по чаша питие и се заглеждате в телевизора. Ако това се случва в понеделник и включите Канал 1, неизбежно ще се натъкнете на стар български игрален филм в предаването "Понеделник 8 1/2: Киноцентърът представя", застъпен от чуждестранно заглавие (най-често американско) по Нова тв. (Добре, че частната медиа изтика през нощта древните черно-бели холивудски филми, обединени в пакет "Кинокласика", които може за вечерната й програмна схема да играеха ролята на тапи, но зрителят има усещането, че е с тапи в ушите заради чудовищните им фонограми). Не си ли падате по фантастика с извънземни, които мъстят на лошите земляни според напътствията на Нострадамус в канадския сериал "Първата вълна", който освен това вече е излъчван, директно натискате копчето - може да си лягате, стига да не си пуснете музика. Ако това се случи във вторник, Нова тв ви предоставя двоен шанс: да погледате мъжкарско-пилотски приключения с Джеймс Бролин в американския сериал "Военна база "Пенсакола", а после да се излъжете да гледате "Черното лале", надявайки се на спомени от детството, но да попаднете на гръцки сериен убиец; по-късно превключвате за малко на Канал 1, за да мернете поредния епизод от английския полицейски сериал "Инспектори" - и дотам. Едва ли ще ви стигне кураж да дочакате 1 след полунощ, за да видите поне началото на първата част от американския филм "Луда ревност" - и няма да е пропуск. Ако това се случи в сряда, изборът ви е нищожен - почти изпускате епизода от немския адвокатски сериал "Зонтаг и съдружници" по Нова тв, но от 23 там започва (пак) купонджийският американски "В ритъма на рокендрола", а по Канал 1 - все същият "Инспектори". Ако това се случи в четвъртък, може и да хванете сериала "Никита" по bTV (вече излъчван по Нова тв), следван от игрален филм по Нова тв... Ако това се случи в петък, имате само една възможност - страшно-фантастичната порция "Профайлър" на Канал 1 от 21.30, заменила "Досиетата X". И, както всяка нощ - "Първата вълна" по Нова тв. През уикенда положението е почти същото: след като сте изгледал (за пореден път) патриотично програмирания по случай 3 март филм "Апостолите" по Канал 1, bTV ви запраща в младостта с мюзикъла на нашето поколение "Коса" и симпатичният лекарски сериал "Градът на ангелите" по Нова тв губи всякакъв шанс за бъде видян. Но така беше само миналата седмица - обикновено в праймтайма Канал 1 предлага покъртително инфантилна забава: я орангутанските лудории от "Дънстин сам в хотела", я приключенските перипетии от "Моби Дик"... Затова пък по bTV по същото време върви най-качественият сериал в целия тв-ефир - президентският американски "Западното крило" с Мартин Шийн, но малцина го гледат. "Неделна киновечер" на Канал 1 от 20.30 отново е адресирана предимно към децата, макар и с популярни заглавия ("Робинзон Крузо", "Смело сърце" и т.н.), bTV залага на качествено, ала старо кино а ла "Риба, наречена Уанда", а "Кинохит" на Нова тв напоследък показва доста съмнителен вкус ("Страст и рай", "Клипът" и т.н.).
Извод: С малки изключения и трите национални телевизии са безхаберни към мъжките зрителски нагласи - и не става дума за липса на пари или заглавия, а за най-обикновено отсъствие на програматорски усет.

Да предположим, че сте съпругата в семейството - интелигентна, заета, майка на две деца. И сте страстен киноман. Прибирате се към 18 часа и окупирате телевизора. В делничните дни трябва да избирате между телевизионерската щатска 1/2-часова комедия "Мърфи Браун" (без четвъртък) с все така прекрасната Кандис Бъргън по bTV или американската сапунена опера "Сънсет Бийч" по Нова тв. Доскоро от 19 се налагаше да приготвяте вечерята и да пренебрегвате bTV поне за час: (в понеделник) перипетиите на Брук Шийлдс като журналистка в "Палавата Сюзън" (излъчван по Нова тв), (във вторник) гафовете на Джеси в едноименната посестрима на горепосочената комедия или (в сряда) феминистките копнежи на Вероника във "Фантазиите на Вероника", също излъчван по Нова тв). Но се лишавате от тях не защото не са забавни, макар и дежа вю, а защото децата настояваха да следят кучешката изобретателност в австрийския сериал "Комисарят Рекс" по Канал 1. И той, уви, свърши. На негово място се намести "Пасифик Палисейдс" (1997) - американски архитектски сериал в 13 епизода с убийства, изневери, грозновати млади напористки и майка-хубавица а ла Джоан Колинс (о, това е самата тя, но ужасно остаряла и през лифтингите!). В понеделник от 20.00 по bTV започна американският сериал "Великолепната седморка", анонсиран като продължение на митичния филм на Джон Стърджес от 1960, вдъхновен на свой ред от класическия "Седемте самураи" на Акира Куросава. Типичен зрелищен и пукотен уестърн за Дивия Запад, а живата връзка между филма и тв-версията е участието на Робърт Вон. От вторник до четвъртък БНТ по същото време няма достойна алтернатива - все по-голяма аудитория печели американската сага "Савана", продуцирана от Арън Спелинг, известен като "царя на сапунените опери" ("Династията", "Пасифик Палисейдс" и др.). Всяка серия си има отделно заглавие, но иначе действието тече последователно и доста захаросано, разбира се, въпреки трънливите храсталаци на сюжета. За кой ли път изпитвате носталгия по предизвикателния сериал на Дейвид Линч "Туин Пийкс", извикан от присъствието на Рей Уайс - едновремешният демонизиран баща на Лора Пълмър тук е злодеят Едуард Бъртън с двойно бащинство - законно на добричката Рийз (Шанън Стърджис) и скрито на слугинската дъщеря Пейтън Ричардс (Джейми Лънър). Зад гърба на "Савана" по Нова тв продължава да фучи и да се перчи огромната представителка на американската работническа класа в комедийния, но вече изтъркан сериал "Огнената Грейс". В събота по обяд бихте могли на чаша бира да погледате добро старо кино от 70-те или 80-те по bTV, от 18.00 - да проследите поредния епизод от американския семеен сериал "Сестри", а вечер филмовите програми и на трите национални телевизии най-често са в състояние да ви прогонят от къщи.
Извод: Макар да имате на разположение поне десетина сериала седмично, сред тях просто липсва този, който би задържал вниманието ви така, както беше със "Сентръл парк Уест", "Отдаденост" или "Гордост и предразсъдъци". Вие изобщо не сте зрител, готов да гледа и най-противната сапунена опера в името на успокоението, че и богатите също плачат, но от друга страна нямате нищо против да съпреживявате на героите - сред любимите ви филми са "Казабланка", "Нощите на Кабирия", "Париж, Тексас", само че няма кой да се сети нито за тях, нито за вас. Ако се съобрази с вашите зрителски нагласи (качествената мелодрама или психологическа драма), Канал 1 вероятно би си вдигнал рейтинга, премествайки в по-гледаем часови пояс свестните "големи" филми, които излъчва отвъд полунощ и фактически ги обрича на негледане, т.е. хвърлят се пари на вятъра.

Да предположим, че сте тинейджърът в семейството, който предпочита киното или телевизията пред книгите - след като изчезна "Приятели", за вас, ако сте юноша, фактически няма нищо за гледане, освен "Великолепната седморка". Ако сте девойка, може и да се загледате в майчините сериали. И в двата случая Канал 1 ви предлага истински тинейджърския френски сериал "Десети Б", но кой ще ти стане в 5.20, за да го гледа (пък и вече бил излъчван).
Извод: Вие изобщо не влизате в програмните концепции на трите национални телевизии. По-добре да си стоите в Интернет, да отидете в музикален клуб или пък да рискувате с някоя и друга книга.

Да предположим, че сте малчуганът в семейството и все още не можете да четете. Ако не ходите в детска градина, можете и да се загледате в телевизора. Сутрин Канал 1 ви предлага блока "Детски свят", от който за вас е интересен само канадският кучешки сериал "Катс и кучето". Няма да е изненада, ако превключите на bTV - там е "Фокс Кидс" (защо не е преведен?), включващ анимационните приключения на "Спайдърмен" и "Котката Ийк", както и тези на веселите идиоти в сериала "Ири Индиана", заменили още по-прелестните идиоти от "Семейство Адамс". След обяд от 15.30 отново можете да включите телевизора на bTV - за поредната порция "Котката Ийк" и за сериала "Семейство "Защо, защо". В 16.30 отивате на Канал 1, където е детският 1/2-часов сериал "Трите мечета". След като цял ден не е помислила изобщо за вас, от 17.00 Нова тв ви предлага я анимационните "Приказки на Братя Грим" (дори аз вече ги знам наизуст), я "Малкото пони" (също излъчван). Но в 17.30 почти буквално се залепяте за bTV при стария родителски познайник "Алф", който за вас обаче е свеж и смешен.
Извод: От детските филми по трите национални телевизии най-интересни са тези на bTV (оставаше и да не е така!), а най-незаинтересована към детската аудитория е Нова тв (нима "Антена" не притежава заглавия за най-малките?).

Да предположим, че сте задружно пенсионерско семейство и по цял ден сте си у дома. Сиреч - пред телевизора. На пръв поглед вие сте обект на ухажване от страна и на трите национални телевизии. Канал 1 вероятно адресира към вашето ранобудничество повторението на "Дързост и красота" в 5.50. Ако не сте почитатели на Гала ("На кафе..." по Нова тв), от 11.00 превключвате на bTV за поредната серия от "Войната на розите", после от 13.30 имате игрален филм, но тъй като е със субтитри, предпочитате или да полегнете, или да изгледате повторенията на снощните дублирани сериали по Нова тв (да пуфтите, че говорят с едни и същи гласове). Докато стане 15.35, за да включите Канал 1 за сантименталния италиански сериал "Микаела". В 16.30 отскачате до bTV, за да не пропуснете интригите във вехтата и безкрайна сапунена опера "Всички мои деца", чиито персонажи, ситуации и интериори са по-бутафорни дори от онези в "Пътеводна светлина" или "Докато свят светува" (излъчвани, но недоизлъчени преди няколко години по Ефир 2). И ето че идва заветният час на Канал 1 - в 17.20 започва четиристотин и еди-кой си епизод на "Дързост и красота" - имам чувството, че цялото пенсионерско войнство на родината в този близо час е мобилизирано пред малкия екран. Тавтологични, мелодраматични и по-протяжни от костенурски ход, перипетиите на семейство Форестър, неговите сателити и врагове въздействат хипнотично върху преобладаващата част от нашите родители. Те съпреживяват безкрайните колизии на Стефани, Рич, Торн, Ерик, Сали Спектра и другите, до такава степен се вживяват в тях, че възприемат екранните персонажи като свои близки, дори се идентифицират с тях. Това може и да е смешно за нас, но пък е изконна стратегия на жанра "сапунена опера" - да омагьоса обикновените хора с болките на лъскавите богаташи. А положението на нашите пенсионери днес е възможно най-податливо на обсесия тип "Дързост и красота". После идва ред на вече споменатите сериали. И така, докато си легнат, често с книга в ръка, родителите ни вече са като пияни от герои и емоции, но иначе как ще се справят с безкрайния пенсионерски ден, дори да гледат внучето.
Извод: От трите национални телевизии, навярно защото се стреми да стане наистина обществена (!?), БНТ в момента изглежда най-пряко адресирана към пенсионерската аудитория. Може би защото тя е най-многобройната.

Да предположим, че сте единак (според дефиницията за необвързани хора в "Дневникът на Бриджет Джоунс" от Хелън Филдинг), активна интелектуалка, все още млада. Не сте запален киноман. Фен сте на тв-приключенията и най-вече на фантастиката а ла "StarTrek", презирате сапунените опери, а поради заетост често изпускате любимата си "Мърфи Браун". След като от Нова тв изчезнаха качествени сериали като английските "Такъв е животът" и "Мистериите на мисис Брадли" или отвъдокеанските "Утрешен вестник" ,"Съдията Ейми" и "Лекс", по-добре да галите котката или да си играете с компютъра, отколкото да си бодете емоциите със "Савана". И да не забравите да си навиете часовника, за да ви събуди между 3 и 4 сутринта, за да не изпуснете по Канал 1 бойния сериал "Крадецът си е крадец", а след като той свърши - полицейско-психиатърския "Фиц" (побратим на "Малоуни" с Питър Строс, излъчван преди време по Нова тв). Е, поне в четвъртък от 21.00 и bTV мисли за вас - ред е на американската серийна версия на любимия трилър "Никита".
Извод: Филмовата стратегия на трите национални телевизии по най-недемократичен начин втвърдява вашето положение на единак - кой ще ви търпи екранните пристрастия, освен мъркащата котка...

От всичко, написано до момента, става кристално ясно, че и трите програми не се съобразяват нито с профили, нито със зрителски нагласи. Купуват се пакети филми (през лятото на 2000 БНТ първа и засега единствена дръзна да оповести предварително годишния си кинорепертор), изтърсват се слепешком в програмните ниши, канят се едни и същи актьори за дублаж, за качеството на преводите да не говорим. Колкото и да изглежда пищна във вестника, филмовата програма на екрана е не само географски еднообразна, но и скачаща от канал в канал; не само скучна, но и вехта (това се отнася преди всичко за bTV, която с изключение на "Войната на розите" излъчва само американски заглавия, при това често на "Уорнър Брадърс" или "Кълъмбия" - а може да е някакъв франчайзинг, знам ли). Липсата на много сериали е присъщо за повечето обществени телевизии, би реагирала Лиляна Попова (вж. "Култура", бр. 25, 2000 г.). Добре, но там поне има многообразие. Всъщност нашенският парадокс се състои в това, че именно в бедната ни национална телевизия се показват по-качествени филми и сериали, отколкото по комерсиалната bTV (голямото разочарование на целокупната аудитория, свързано с обещанията на емисарите на Мърдок в концепцията за пред НСРТ). Затова пък програмирането им е съобразено с формата на bTV, а в Канал 1 то е обидно безпринципно - как е възможно например да се положат един след друг два почти идентични сериали като "Пасифик Палисейдс" и "Савана" (вярно, засега само БНТ продуцира родни филми и сериали, както и излъчва документални заглавия, но отново се спъваме в програмирането им)... Що се отнася до Нова тв, нейната филмова програма е бледо копие на онази преди няколко месеца, т.е. преди да попадне в ръцете на "Антена" и да спечели национална лицензия.
Изобщо и трите телевизии предлагат киноразвлечение, типично за комерсиалните канали по света. А то е като добрия стар захарен памук по панаирите - лапнеш нещо, глътнеш нищо.

To be continued за следващи времеви и смислови пояси

Геновева Димитрова



Из филмовите програми на БНТ, bTV и Нова тв