Дни на австрийската музика, от Шуберт към Кренек, Хауер и Рюм - това е насловът на една изключително интересна програма от концерти, лекции и семинари, занимаваща се с австрийския авангард от XX век, която тече в София от 19 март до 5 април. Ситуирана е около цикъла песни "Зимен път" от Франц Шуберт. Под негово влияние през XX век са възникнали многобройни музикални и литературни произведения, най-вече от австрийски автори. Сред тях са философският и ироничен цикъл песни на Ернст Кренек "Пътешествие из Австрийските Алпи" и концептуалните стихотворения на Герхард Рюм "winterreise-dahinterweise".
Ернст Кренек композира "Пътешествие из Австрийските Алпи" през 1929 г. по времето на Първата австрийска република, за която се е смятало, че има минимални шансове за оцеляване. Под впечатленията на едно триседмично пътуване Кренек се опитва да намери опорни точки за едно оптимистично и същевременно иронично отношение към родината си. Три години преди това Кренек е имал голям успех с "джазовата" си опера "Джони започва да свири". В музикалния си подход той толкова се е доближил до Шуберт, че посвещава на паметта му една от песните си ("Нашите лозя"). "Пътешествие из Австрийските Алпи" се смята за един от най-успешните немскоезични песенни цикли на века.
Герхард Рюм, член и хронист на т.нар. Виенска група, издател на произведенията на Конрад Байер и Франц Рихард Беренс, е известен същевременно и като експериментален композитор (например с композициите си за един тон или заемките от близкоизточната ориенталска музика). През 1952 г. създава първите си акустични стихотворения. Тяхното представяне е било в центъра на австрийското участие във Венецианското биенале през 1997 г. Остава верен на междинните жанрове - аудитивна и визуална поезия, документални мелодрами, жестови и концептуални рисунки, визуална музика.
Герхард Рюм ще има четения и представления на 28 март (СУ, зала 1, от 18.30 ч.), на 30 март (СУ, Австрийската библиотека от 18 ч.), на 2 април (СУ, зала 1, 18 ч., представяне на "winterreise-dahinterweise") и на 4 и 5 април във Великотърновския университет. Заедно с него ще чете и Моника Лихтенфелд, музиколог, специалист по нова музика и автор на една от най-значимите книги за Йозеф Матиас Хауер. (Хауер е известен със своята радикалност композитор, който едновременно и независимо от Арнолд Шьонберг създава дванадесеттонова система и я доразвива до дванадесет тонова "игра" (Zwoelftonspiel).
Заедно с Рюм и Лихтенфелд у нас гостува и известният австрийски литературовед, преподавател във Виенския университет и ръководител на литературния архив на австрийската национална библиотека Венделин Шмит-Денглер. Изследванията му включват немска литература от XVIII век, рецепцията на античността от Хуманизма насам и австрийска литература от XIX и XX век. Ще чете на 29 март (СУ, зала 1, 15 ч. за Виенската група и австрийския авангард и от 18 ч. за Герхард Рюм), на 30 март (СУ, зала 1 от 11,15 ч. за Ернст Кренек и от 18 ч. заедно с Г. Рюм (разговор).
Концертите от Дните на австрийската музика (19 и 21 март) включваха Соната в ла минор, оп. 143, "Зимен път" ("Winterreise") и песни от Франц Шуберт; Трио за кларинет, цигулка и пиано, както и песни от "Пътешествие из Австрийските алпи" на Кренек. Гастролира Андреас Лебеда, баритон.
През май се предвиждат лекции на Димитър Зашев и Любен Ботушаров, които ще разгледат "Зимен път" съответно от философска и музиковедска гледна точка, както и литературно четене на Илзе Тилш с откъси от книгата й за България, наречена също "Зимен път".

И.И.