Оскар-ите , раздадени на 25 март в Шрайн Аудиотриум, бяха едни от най-предизвестените в над седемдесетгодишната история на Американската филмова академия. Както колумбовски се изрази американски водещ по някаква телевизия, от 17 години заветната статуетка отива там, където са били най-многото номинации.
И така, глупостта с визуална мощ "Гладиатор" на Ридли Скот от 12-те си номинации получи 5 "Оскар"-а: за най-добър филм, най-добра мъжка роля на Ръсел Кроу, костюми, звук и визуални ефекти.
Торнадото от багри, тревоги и философия "Тигър и Дракон" на Анг Лий от 10-те си номинации получи 4 "Оскар"-а: за най-добър чуждоезичен филм, операторско майсторство (Питър Пау), художник (Тим Ип) и музика (Тан Дън). След като бе номиниран за най-добър режисьр с две заглавия ("Ерин Брокович" и "Трафик"), Стивън Содърбърг грабна без напън своя "Оскар" (за второто). "Трафик" пък получи още 3 "Оскар"-а: за адаптиран сценарий, монтаж и поддържаща мъжка роля на Бенисио дел Торо. Содърбърг ще остане в историята и като режисьора, дал шанс на Джулия Робъртс най-сетне да гушне заветната статуетка - за най-добра женска роля в "Ерин Брокович".
"Оскар" за оригинален сценарий отиде при Камерън Кроу за "Почти известни"; за поддържаща женска роля - при Марша Гай Хардън в "Полак"; за грим - при "Гринч", за песен - при "Нещата се промениха" и Боб Дилън. "Оскар" за най-добър анимационен филм получи "Баща и дъщеря", а за документален - "Big Mama" на Трейси Серетин.
Както, за щастие, напоследък се случва, у нас фаворитите са отдавна известни на широката публика, а изключенията "Трафик" и "Полак" вероятно са на път към софийския екран.

Геновева Димитрова


Бел. ред. Повече за американските преживявания около "Оскар"-ите - Георги Илиев от Лос Анжелис в един от следващите броеве.