Найден Тодоров - новото лице
на Пловдивската филхармония

"Концерт на Пловдивската филхармония в зала "България" - от доста време този афиш не буди кой знае какво любопитство. Епохите Добрин Петков, Димитър Манолов са минало... Концертът в края на февруари обаче дава всички основания да говорим за бъдещето и да го очакваме с нетърпение. Нещо хубаво се случва с този оркестър и то е свързано с ново лице - това на диригента Найден Тодоров, главен художествен ръководител на Оперно-филхармоничното дружество от сезон - 2000/2001 г.
За него се дават най-разнообразни, полярни мнения и оценки. Едни го обявяват за гениален, други правят възможното да го отстранят от поста му. Не успяват засега. Скандали в България избухват всеки ден, та ако сте пропуснали този - да припомня аргументите "против" Найден Тодоров: все още не се бил дипломирал! И още, възрастта на диригента - Найден Тодоров е само на 26 години. Възмутително! Невероятно!! Човек чете богатата му на спечелени награди, конкурси, стипендии и турнета биография и неволно отново поглежда рождената дата - няма грешка - 1974. Тук трябва да спомена, че Найден Тодоров е на диригентския пулт от 16 годишен, че е бил стипендиант на български, австрийски и швейцарски фондации, че е работил като главен диригент на Симфоничния оркестър в Хайфа, Израел, на Видинската и Врачанската филхармония, че е музикален съветник на Международния летен фестивал на камерната музика в Лос Анжелис, че има над 80 СD-продукции за звукозаписни компании в Европа, САЩ, Израел... и че в момента специализира в Нов български университет - София...
Та този млад специализант, който се бори за университетска диплома, ръководи концерт на Пловдивската филхармония със следната програма: Бърнстейн - увертюра "Кандид", Корнголд - КЦО оп.35 - първо изпълнение в България, и симфонична сюита из операта "Порги и Бес" от Гершуин... Направиха ми впечатление няколко неща: щрайхът - с по-особен звук, различен от този и на Софийската филхармония, и на Радиооркестъра, звук, който бих определила като "ретро-романтичен" - едновременно дрезгав и мек, напомнящ за холивудските филми от 40-те ; медната група - блестяща! - с чист, светъл и пробивен тон, какъвто, боя се, споменатите два оркестъра не винаги предлагат... Но по-важното е, че Пловдивската филхармония се представи като "жив организъм" - мобилен, послушно откликващ на всеки жест. А жестът на 26-годишния диригент е пестелив, скромен, особено ми хареса фината му емоция в бавните части...
Другата забележителност на този концерт бе цигуларката Божидара Кузманова, родена през 1977 г. в Пловдив, сега обучаваща се във Виенския музикален университет в класа на проф. Гюнтер Пихлер. Носителка на български и международни награди, от 1996 г. е стипендиантка на фондацията "Албан Берг". Лошите цигулари са винаги различни, добрите си приличат, тъй както си приличат и суперлативите за тях - красив звук (при Божидара той е с богат матов тембър), чиста интонация... За отбелязване е, че Найден Тодоров изгради много гъвкав акомпанимент.
В резюме - залата беше прилично пълна, публиката - приятно темпераментна, солистката - забележително красива, диригентът - талантлив и надежден, оркестърът - звучащ достойно и обновено, а ефектната програма - напълно защитена и наградена с бис: част от сюитата Порги и Бес, придружена с потропвания и приплясквания... Изобщо концертът на Пловдивската филхармония с диригент Найден Тодоров направи посещението на зала "България" приятно. И полезно.

Станимира Атанасова