Медеята на Маргарита Градечлиева
",а пропо Медея," - така се нарича най-новата творба на Маргарита Градечлиева. С това заглавие на 10 април на сцената на ДМТ "Стефан Македонски" балет "Арабеск" осъществи първия си за сезона цялостен премиерен спектакъл.
Името на Маргарита Градечлиева отдавна е "запазена марка" в областта на съвременната българска хореография. Започнала творческия си път като търсач и пропагандатор на нови форми и изразни средства, днес тя е сред "класиците в жанра". Всъщност търсенето и новаторството са трайни черти на цялостния й хореографски облик. С последната си творба Маргарита Градечлиева отново остава вярна на себе си: със специфичната си пластика, с предпочитанията си към съвременни български композитори, с дълбоката си съпричастност към "въпросите, които никой век не разреши".
Автори на музиката към спектакъла са Борис Динев и Илия Александров. Ще припомня, че Борис Динев е композиторът на изключително популярната творба "Бърлогата", която бе отличена на ХIV международен балетен конкурс - Варна'1990. Композицията в стила на свободен джаз е писана специално за балета и е изцяло съобразена с намеренията и изискванията на хореографа. Джазът напълно хармонира и с характера на постановката, наречена танцова игра. Именно думата "игра" е определяща за смисъла на спектакъла. Сюжетът на античната драма отсъства. Съществуват поведенческите модели, оказали се вечни - от древността до наши дни. Неслучайно имената на героите са членувани - Медеята, Язонът и пр., което още веднъж акцентира върху устойчивите страни в човешките взаимоотношения. Жената, Мъжът, Любовта, Измяната, Отмъщението, Опрощението - това е кръгът от внушения, изграждащи идеята на спектакъла. Напълно в синтетичния дух на съвременните танцови форми, танцът кореспондира с фотоси и видеопрожекции, илюстриращи психологическите детайли на движенията. Инструменталната музика се редува с вокални вариации (в изпълнение на Йълдъз Ибрахимова) и рецитация на немски език. От една страна, немската реч е използвана с чисто ритмичен ефект, от друга - самият текст е взет от радиопиеса по същата тематика и е сходен с характера на спектакъла: игра.
Ако се погледне от позицията на масовия зрителски интерес - музиката не е галеща ухото, а танцовата пластика е натоварена с абстрактна символика и разнопосочни философско-психологически търсения, но... точно в това се състои и индивидуалността на Маргарита Градечлиева. Именитата ни хореографка в творческата си работа досега се е противопоставяла на комерсиалното в изкуството, дори с риска да изпадне в крайност. При всичките си достойнства на творец не може да не се отчете и удивителната способност на хореографката да подбира актьорите си и най-вече да открива таланти. В нейните постановки са блесвали имена, които никой преди това не е забелязвал, или пък известни танцьори са разкривали неподозирани възможности. Наред с легендата на българския балет Бисер Деянов на сцената направи и своя дебют неговият доскорошен ученик Светослав Велинов (в ролята на Язонът). Младата Юлия Почева като че ли е създадена за ролята на Медеята. Южната красота на Юлия щастливо се съчетава с отлични технически възможности и драматичен талант. Запомнящ се образ на Креонтовата дъщеря Главка създаде и третото откритие на Маргарита Градечлиева - Ангелина Гаврилова.
Амбициозна и динамична е програмата на балет "Арабеск" през настоящия сезон. Благодарение на тази вечно търсеща и обновяваща се трупа още една творба в българския балетен живот е вече факт. По горчива ирония на съдбата ",а пропо Медея," съвпадна с разтърсваща лична драма в нашето настояще, което още веднъж доказва вечността на вечните теми в изкуството.

Мария Русанова