Великденският фестивал в Операта - началото
Юбилейното издание на Великденския оперен фестивал се откри на Цветница с празничен концерт. В протоколното си, без излишен апломб обръщение към публиката, директорът на националната опера Христина Ангелакова отбеляза, че по-различното във фестивала тази година ще бъде Великденският концерт с програма, съдържаща произведения на Бах (по повод 250 години от смъртта на композитора) и Иван Спасов. Както и изявата на диригенти, които досега не са гостували на фестивалната сцена. Всъщност това са диригентите на двата празнични концерта - Иван Ангелов (на Цветница) и Драгомир Йосифов (на Великден). А по традиция звездите и на този фестивал са любимците на публиката: Гена Димитрова, Александрина Милчева, Ана Томова-Синтова, Никола Гюзелев, Стоян Попов, Калуди Калудов...
Оркестърът на Националната опера и балет в пълния си състав, зад гърба на който върху осветения в синьо рундхоризонт се прожектираха разцъфнали цветя (илюстрована картичка за празника!), откри фестивала с увертюра към операта "Норма" от Белини. Иван Ангелов - в момента оперен диригент в Бон, направи всичко възможно да очарова публиката с ефектната си външност и жестове. Но с изключение на увертюрата и популярния дует от "Лакме" на Делиб, опитите му да акомпанира на певците се оказаха доста безуспешни. Като се прибавят и забързаните темпа или леките разминавания (по-досадни във втората част на концерта), приповдигнатият тонус и видимото задоволство на диригента изглеждаха някак смущаващо. Още повече на фона на яркия артистизъм на Александрина Милчева - като Шарлот от "Вертер" на Масне и Принцеса де Буйон от "Адриана Лекуврьор" на Чилеа, на Никола Гюзелев - в арията на Ралф от "Пертската красавица" на Бизе или на Стоян Попов - в Жерар от "Андре Шение" на Джордано. А постижението на Петя Иванова (лауреат от последния конкурс за млади оперни певци) във виртуозната колоратурна ария на Кунегонде от "Кандид" на Бърнстейн бе наистина за възхищение, при отсъствието на характерните метроритмични акценти в оркестровия съпровод. На прага на своя юбилей Гена Димитрова, която с усилие потискаше кашлицата си в дуета на Леонора и падре Гуардиано от "Силата на съдбата", запази ореола си на абсолютна прима, макар че не продължи във втората част въпреки видимото пристрастие на публиката. Не е ясно защо певица като Елена Стоянова обаче трябваше да се появи единствено в прочутия квартет от IV действие на "Риголето". Както впрочем не е ясно и самото подреждане на авторите и произведенията в концертната програма: след Белини се появи Моцарт (началото на I част) и след Бърнстейн - Чилеа (началото на II част), а между двете прилично изработени увертюри - на "Норма" и "Силата на съдбата" - се вклини невъзстановената и стилово чужда на останалите мюзикълна увертюра "Кандид".

Румяна Каракостова