Номинации за Аскеер'2001
Предстои единадесетото издание на годишните театрални награди на фондация "А'Аскеер". Регламентът им е традиционен: за номинациите, както след това за самите награди гласуват всички творци от Театър "Българска армия" - днес 43 на брой; тържественото обявяване на наградите ще стане на 23 май на церемония в театъра, която ще се излъчва по БНТ; погледът на фондацията се спира на софийски и гостували в София български постановки, чиято премиера е била в периода след предишното номиниране (тоест от 10 април 2000 до 17 април 2001); фондацията отново е поканила група театрални критици (този път - Кремена Бабачева, Димитър Стайков, Димитър Чернев, Аве Иванова и Никола Вандов) да направят своите предложения за номиниране, но с гласуването си поема цялата отговорност за своя избор; предварително се гласува и вече е известен носителят на "Аскеер" за цялостно творчество (и отново това е творец, който безспорно я заслужава, Вили Цанков); отново наградите са от 1000 лева и т. н. Новото е, че тази година номинациите визират по-голям брой спектакли (интересно, това е знак за добра или за слаба театрална година?) и че спонсори на фондацията тази година са "Мобиком" и "Кока-кола"...
Както всяка година, Милен Миланов от ръководството на фондацията намери за нужно да припомни, че преди 11 години идеята им възникнала някак на шега, че донякъде ги озадачава и притеснява, че наградите през тези години започнаха да се приемат не само като колегиален жест към другите театри, но стават авторитетни и сериозни, че изчезва играта, хуморът, а нараства състезанието... Бяхме призовани чрез публикациите да сваляме това ненужно драматично напрежение, а да акцентираме на празничността. Когато прочетох на следващия ден някои заглавия или подзаглавия на информациите, отразяващи пресконференцията ("Йоана Буковска номинирана за "Аскеер" или "Йоана Буковска номинирана за театралния приз"), видях, че тук-там призивите са били чути и за наградите се пише с нужната доза несериозност. А и гласуването на номинациите дава някои основание за това. Само един пример. Обикновено номинациите в различните категории се сумират в най-обемащата - "за най-добро представление". За последната е номиниран един спектакъл, който ценя - "Аркадия" в Народния театър, но в никоя от другите девет категории този спектакъл не се споменава. Излиза, че в него няма достойни за номиниране нито режисура, нито актьорски постижения, нито сценография, нито музика, нищо. Само има шанс да стане според членовете на фондацията най-добър спектакъл за последната година. Как става така, може да се обясни само с демократичността на гласуването и с очевидното колективно чувство за хумор. Пък и става весело, каквато беше и задачата.
Но ето ги и самите номинации.

Водеща мъжка роля:
Валентин Ганев за ролята му в моноспектакъла "Контрабасът" от Патрик Зюскинд, режисьор Пламен Марков, Народен театър;
Валери Йорданов за Младия Стефан в "Йестърдей" от Стефан Мавродиев, режисьор Андрей Аврамов, Младежки театър;
Красимир Радков за Стойчо в "Ловченския владика" от Теодосий Икономов, режисьор Николай Поляков, ДСТ.

Водеща женска роля:
Невена Калудова за Момичето в "Среднощен град" от Андрей Филипов, режисьор Николай Ламбрев, Народен театър;
Снежина Петрова за ролята й в "Монолози за вагината" от Ева Енслър, режисьор Галин Стоев, Театър 199;
Йорданка Стефанова за Аркадина в "Чайка" от Чехов, режисьор Иван Урумов, ДСТ.

Поддържаща мъжка роля:
Стоян Сърданов за Магът Раджапур в "Хотел между тоя и она свят" от Ерик-Еманюел Шмит, режисьор Здравко Митков, ДТ-Пловдив;
Димитър Рачков за Чумавият в "Декамерон" по Бокачо, режисьор Александър Морфов, Народен театър; Мариан Бачев за Клов в "Краят на играта" от Бекет, режисьор Гриша Островски, Театър "София".

Поддържаща женска роля:
Анета Сотирова за Прислужницата в "Харолд и Мод" от Колин Хигинс, режисьор Бина Харалампиева, МГТ "Зад канала";
Йоана Буковска за Хелена в "Есенна соната" от Ингмар Бергман, режисьор Младен Киселов, Театър 199;
Мария Сапунджиева за ролите й в "Декамерон".

Изгряваща звезда:
Милена Маркова за Боряна в "Боряна" от Йовков, режисьор Красимир Ранков, ДТ-Добрич;
Валери Йорданов за Младия Стефан в "Йестърдей";
Мариан Бачев за Клов в "Краят на играта".

Сценография:
Невена Белева за "Една нощ навън" от Харолд Пинтър, режисьор Пламен Марков, ДТ-Пловдив;
Никола Тороманов за "Верона" от Алексей Шипенко, режисьор Явор Гърдев, Народен театър;
Юлиана Войкова и Петринел Гочев за "Пиеса 27" от Алексей Слаповски, режисьори Петър Пейков и Албена Георгиева, ДТ-Благоевград.

Костюмография:
Юлиана Войкова за "Пиеса 27";
Красимир Вълканов за "Отражението" от Ана Топалджикова, режисьор Елена Цикова, Народен театър;
Елена Иванова за "Декамерон".

Музика:
Любомир Денев за "Йестърдей";
Румен Цонев за "Декамерон";
Стефан Димитров за "Теди" от Кева Апостолова, режисьор Елена Баева, Общински театър "Възраждане".

Режисура:
Петър Пейков и Албена Георгиева за "Пиеса 27";
Бойко Богданов за "Гледалото или Вечната балканска кръчма" - авторски спектакъл на Бойко Богданов и Вечеслав Парапанов, НДТ "Сълза и смях";
Галин Стоев за "Монолози на вагината".

За най-добро представление:
Пиеса 27, ДТ-Благоевград;
Аркадия от Том Стопард, режисьор Галин Стоев, Народен театър;
Гледалото или Вечната балканска кръчма, НДТ "Сълза и смях".

Никола Вандов