И Дино де Лаурентис бърка

След феноменалния успех на филма "Мълчанието на агнетата" на Джонатан Деми по едноименния роман на Томас Харис с Антъни Хопкинс, Джоди Фостър и отворен финал (5 "Оскар"-а в основните категории и печалба над 270 млн. долара) се наложи дълго-дълго да чакаме продължението (и в Холивуд, и по света) - първо появата на романа "Ханибал" на същия Харис през 1999, а две години по-късно - и на филма. "Ханибал" обаче е без Джонатан Деми и Тед Тали - режисьор и сценарист отказват да участват в продължението, поради което продуцентът Дино де Лаурентис предлага проекта на Ридли Скот, а адаптацията на романа - на Дейвид Мамет. И Джоди Фостър отказва да продължи превъплъщението си в Кларис Старлинг - заради третия си режисьорски проект "Флора Палм". По този повод Де Лаурентис изрича вдъхновените слова: "За нас е важно да имаме добър режисьор и силен сценарий. Ако те са налице, то Кларис Старлинг може да изиграе всеки, включително и аз. Уверявам ви, ако филмът стане добър, само две минути след началото му публиката ще забрави за Джоди Фостър".
Невероятно, но факт - и Дино де Лаурентис може да сбърка.
"Ханибал" е отегчително слаб филм. Въпреки поредното магнетично присъствие на Антъни Хопкинс като психопатичния сериен убиец д-р Ханибал Лектър. Въпреки прелестния естествен декор на Флоренция и изобщо елегантната трилърна визия. Въпреки секси-изопнатото излъчване на Джулиан Мур като агент Кларис Старлинг...
В първата част на филма Ханибал Лектър се подвизава из флорентинска библиотека като ерудита д-р Фол - дантевед и меломан с капела, но така и не устоява на канибалските си щения. А после се завръща в Щатите (нищо, че е сред 10-те най-издирвани от ФБР престъпници в света редом с Бен Ладен), воден от десетгодишен копнеж по луничавата интелигентност на агент Кларис Старлинг. През това време обезобразеният от него Мейсън Върджър (убийствено противен Гари Олдман) издирва Кларис и сардински мутри с глигани, воден от неутолимия копнеж за мъст. Агент Старлинг се взира в компютър, в писмо с дъх на амбра, във видеозапис и слуша стари разговори с д-р Лектър - водена от неизтребимия копнеж да го обезвреди. След като корумпиран шеф от ФБР я изтиква от случая, тя, изящна като стих и праволинейна като догма, не само намира Лектър, но и го спасява. А иначе из екрана шурти кръв и се кормят тела - я врат, я корем, я мозък... На финала отлита марцина и самата китка Ханибалова...
За разлика от интелгентния диалог и психоаналитичната ирония в "Мълчанието на агнетата", тук властва голословната патетика - на всякакви стъпала и постелки. Ханибал обича "грубиянско печено", ерго той е новият спасител на човечеството, а из разните мерзки помисли на всички, освен Кларис (тя си остава при спомена за овцете), все изскача двойката Исус - Юда. Дори иронията е нескопосана.
За разлика от платонизма на привличането между д-р Лектър и агент Старлинг в "Мълчанието на агнетата", тук стъклото е счупено и е дадена воля на плътското - двамата не само се търкат един о друг, ами той я носи на ръце, дори я целува право в устните, с цялата сила на канибалското си настървение... Покъртително водевилно!
За по-малко от година англичанинът в Холивуд Ридли Скот два пъти се занимава с Италия - след приказно скрупульозната възстановка на древния Рим в "Гладиатор" сега дойде ред на днешна прелестна Флоренция с несметни пред- и ренесансови изкушения (особено за американците, нечували за Данте или Брунелески, а и режисьорът първоначално решил, че в "Ханибал" става дума за картагенския генерал). Някъде четох, че Дино де Лаурентис и Ридли Скот се запознали по-миналата година в Малта - докато първият продуцирал "U-571", а вторият снимал бъдещия носител на 5 "Оскар"-а "Гладиатор". От тази среща се пръкнал "Ханибал", поел триумфално по екраните (със забрани дори!) десет години след премиерата на "Мълчанието на агнетата". Хващам се на бас, че продължението няма да спечели и един "Оскар". Що се отнася до Джоди Фостър, след прекъсването на снимките на режисьорския й филм "Флора Палм" (заради раменна травма на Ръсел Кроу), в момента вероятно се занимава с предизвикателство, далеч по-примамливо от "Ханибал" - ролята на Лени Рифенщал, фаворитката на Хитлер, режисьорката на филмите "Олимпия", "Триумф на волята" и др.
А дали Де Лаурентис все още помни своето "пророчество"? След като "Ханибал" събра могъщ боксофис, нищо чудно да ни поднесе и още едно продължение - след мозъчето, което д-р Лектър радушно предлага на детенце в самолет с думите: "Трябва да опитваме нови неща"...

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Ханибал, САЩ, по романа на Томас Харис, продуцент - Дино де Лаурентис, режисьор - Ридли Скот, сценарист - Дейвид Мамет, оператор - Джон Матисън. В ролите: сър Антъни Хопкинс, Джулиан Мур, Рей Лиота, Джанкарло Джанини, Франческа Нери, Гари Олдман и др. Разпространява "Александра филмс".