Съспенс в Овалния кабинет

Кой не е чувал за JFK, кой не е гледал филми за него - Кенеди продължава да е един от американските символи дори тридесет и осем години след неговото убийство... Не само митът "JFK", а и тежкият политически трилър се завръща на български екран с "Тринайсет дни". В 145 минути филмът подробно и атрактивно разказва за онези 13 дни на октомври 1962, свързани с Карибската криза - един от най-инфарктните моменти в най-новата световна история, смятан за връх в Студената война и почти забравен днес. Заради папка с гриф "Строго секретно" в Овалния кабинет на Белия дом се вихрят баталии между младия президент Джон Кенеди (Брус Грийнууд) и генералитета. Пентагонът и ЦРУ настояват Щатите да нападнат Куба и да унищожат съветските ракети там - в този случай Третата световна война (вече ядрена) е почти неизбежна. Джон Кенеди и брат му Робърт, министър на правосъдието (Стивън Кълп) се разпъват между конструктивния изход и милитаристичното нетърпние. С тях неизменно е личният президентски съветник Кени О 'Донъл (Кевин Костнър), през чиято гледна точка се представят събитията. Актьорът-продуцент: "Моят герой е само прозорецът към историята. Щом влезете вътре, виждате само тези двама мъже, които спасяват света. Ако не сте виждали как се бие Мохамед Али, няма да знаете колко е велик. Така е и в "Тринайсет дни" - влизате вътре и виждате истината за двамата братя Кенеди". В крайна сметка те удържат положението и печелят съдбовната битка в живота си, а след това с него си плащат (вероятно) за нея - година и месец по-късно Джон Кенеди е убит в Далас, през 1968 - и сенаторът Робърт Кенеди, а за О 'Донъл казват, че изобщо не се е възстановил след тяхната гибел до смъртта си през 70-те.
Въпреки че американската непобедимост се размахва а ла "Спасяването на редник Райън" на Спилбърг, руснаците, макар и иронизирани, са представени обективно за холивудски филм - все пак, ако Хрушчов (извън кадър) не е кандисал на сделката, светът днес може би щеше да е друг.
След кинематографичния съспенс на "JFK" (с незабравимото участие на Костнър) на Оливър Стоун, "Тринайсет дни" е, от една страна, обичайно апологетичен към Кенеди, а от друга - необичайно адекватен на днешните нагласи за гледане на кино, въпреки словесното изобилие. Сценаристът Дейвид Селф доста се е поровил из архивите, за да извади на екран значими обществени фигури (Робърт Макнамара, Андрей Громико, Адлей Стивънсън, Анатолий Добринин, Уолтър Кронкайд...), да ги сблъска, да възстанови атмосферата на смразяващ ужас както в Белия дом, така и по телевизията или на улицата. Независимо че всичко във филма е декор, изработен в павилионите на Лос Анджелис - от прочутото бюро на Джон Кенеди до Съвета за сигурност, "Тринайсет дни" настоява за автентичност (дори на моменти имитира документалност). И се гледа с интерес.

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Тринайсет дни, САЩ, 2001, режисьор - Роджър Доналдсън, сценарист - Дейвид Селф, оператор - Анджей Бартковяк, продуценти: Армиян Бърнщайн, Питър О. Олмънд и Кевин Костнър, в ролите: Кевин Костнър, Брус Грийнууд, Стивън Кълп и др. Разпространява "Киновелт Дъга".