Атмосфера на трансцендентност

След изключително успешната реализация на интегралното издание на Баховото творчество, за която получи наградата на МИДЕМ "Фирма на 2000 година", "Хенслер класик" започна нов интеграл със съдействието на SWR - Германия.
"Faszination musik" - това е заглавието на концертния сезон на оркестрите на SWR - Баден-Баден и Фрайбург, Кайзерслаутерн и Щутгарт. Най-доброто от него - като музика и изпълнение, "Хенслер" издава в серия със същото заглавие. Припомня ни интерпретаторския възглед на диригенти като Михаел Гилен, Жорж Претр, Ханс Цендер, Роджър Норингтън - свързани по-трайно със съставите на SWR. В тази поредица влизат и записи от фонда на SWR, които възстановяват малка част от богатата концертна история на радиото и които са действително находка за звукозаписния пазар - например сакрална музика в изпълнение на Фриц Вундерлих. Всяко от тези издания е търсена, златна информация за просветения любител и за професионалиста със звуковата памет, която съдържа. Тя респектира и с историческото си значение, и с музикалното присъствие - и на диригенти, и на състави, и на солисти, с равнището на концертното музициране, и с репертоара, който обединява гъвкаво и естествено музика от по-стари епохи и творби от късния ХХ век.
Истинско преоткритие на голямата личност от музикалната практика на ХХ век е и най-новият компактдиск от тази серия - документален запис на Брукнеровата Седма симфония под палката на Курт Зандерлинг - лайфзапис от 1999 година с Щутгартския радиооркестър. В последното десетилетие Зандерлинг дирижира много рядко и може би затова името му "изпадна" от редовните информационни колони на специализираните музикални издания. И дискографията на диригента не е между най-обемните и често цитирани от професионалната гилдия в областта на звукозаписната критика. С напредването на възрастта (роден е през 1912 г.) този забележителен майстор все по-рядко дава актуални поводи за шум около себе си. И именно затова изданието на "Хенслер класик" се откроява във всеобщия огромен "асортимент" от записани звуци. Изпълнението е действително извънредно; ако сравним този запис на Зандерлинг с някой от годините, когато той действително беше сред активните имена в света, можем да разберем, че максимата за благоприятното въздействие на възрастта върху диригентската професия никак не е загубила своето значение. Зандерлинг бе диригент на точния прецизен прочит, на високопрофесионалния контакт с оркестъра, на един интерпретаторски подход, по-близък до просветителството, отколкото до еуфорията на мистичното, неразгадаемото, трансцендентното - все определения, приписвани на други от неговата генерация. Съвсем различен е майсторът в тълкуването си и в отношението си към музикалната материя в Седмата на Брукнер в настоящия запис на "Хенслер". Това е запис, който е фиксирал бленуван миг на музикално съпреживяване; очевидно срещата между диригента и превъзходния радиооркестър в Щутгарт е била повече от вдъхновяваща: от документалната й регистрация тя звучи в атмосфера на трансцендентност и излъчваща, завладяваща духовност. Това не е само музициране, то е някакво преминаване над текста, което се случва извънредно рядко и при най-големи диригенти. Това, което Зандерлинг "вади" от оркестъра, може да се сравни само с някои регистрации на Челибидаке, Фуртвенглер, Клайбер и Караян. А и равнището на оркестъра е толкова високо, че действително няма нещо, което да не може да се случи във взаимодействие с него. Стига да има кой да го пренесе в най-високото поле на тълкуване на музикалните идеи и на звуковите им превъплъщения. Курт Зандерлинг прави точно това.

Екатерина Дочева

















Вградени
ноти


Аnton Bruckner Symphony -7
Kurt Sanderling

SWR Radio-sinfonieorchester - Stuttgart
2001 Haenssler classic