Избори 2001: Пренасищане на рецепцията

Съдбовни избори, стратегически избори, страшно важни избори. Определенията за датата 17 юни се прескачат едно от друго по-решителни, обагрени с подсещане за прочутото Цезарово "Жребият е хвърлен". Участващите партии и коалиции, особено тия, към които социология и електорат са по-благосклонни, също оформят една почти рубиконовска фаталност, настоявайки за изключителното значение на предстоящия вот. Вероятно точно повярвали на тия уверения, телевизиите, всички телевизии се впуснаха да организират предизборни дебати, срещи, изявления, репортажи, белким разберем кой за какво ще се бори, след като и ако влезе в парламента. Не само трите национални канала, но и регионалните кабеларки не спряха за месеца, официално предназначен за предизборната кампания, да ни заливат с информация, да ни срещат с различни кандидат-депутати, да ни устройват дискусии, да излъчват рекламни клипове... Няма как да отречем: като зрители не можем да се оплачем, че при сегашните избори ще гласуваме на тъмно, напротив - посветените им предавания са толкова много, че чак досаждат и дори дотежават.
Различните телевизии по различен начин обръщаха внимание на събитието. bTV заяви още в началото, че ще се съсредоточи върху електоралните предпочитания, измерени със социологически анкети и така даде възможност на шест партии и коалиции, две от които са доста проблематични за евентуално надмогване на 4-процентната бариера, да прелъстяват българина. "Шоуто на Слави" също заложи на този принцип, изключвайки все пак Евролевицата при отправянето на поканите. "В десетката" обаче си върви по стара "кинжалска" рецепта: предубеждения на водещия и съответно стриктна постройка на предаването съответно тях. Първоначално и БНТ я подкара по старата изпитана институционална процедура - представяне само на организациите с парламентарно присъствие, животът обаче наложи своите промени - устремът по Коалиция "Национално движение "Симеон Втори" принуди дори държавният канал да се съобрази с него. Е, най-напред с подпоясните удари на "Гласове", но и с дадената трибуна от по-аналитично умерените "Фронтално" и "Панорама". След което и "Седмица" се съсредоточи върху икономическите програми на двата най-сериозни политически конкуренти - НДСВ и ОДС (и се получи доста интересен дебат между другото). "Нова телевизия" също се включи активно по-оригинален начин: с дуели между различните лицедеи на съответните политически субекти, отделно е "Студио "Нова" със своите анализи и коментари. Въобще представянията на участниците в изборите са толкова много, че зрителят на моменти се обърква какво да следи и дали да го следи и, сигурен съм, в определени моменти изключва телевизора или превключва на друг канал, не толкова обсебен от 17 юни като "Discovery" или "Animal Planet".
И може би точно тук е проблемът на настоящото отразяване на изборите. Те, наистина, не са като предишните: има нов субект, който преобърна нагоре с главата очакванията и подлуди не само наблюдатели, политолози, анализатори и журналисти, но и самите не чак така ангажирани с обговаряне и обглеждане на политическото българи. За първи път впрочем електронните медии и в частност телевизиите толкова отвсякъде ни представиха отделните кандидати с техните намерения и обещания, но това си има и друга страна - информационно пренасищане. Изобилието на информация понякога въздейства с обратен ефект - на отказ от всякаква информация. Рецепцията се уморява, сетивата не могат да поемат повече новини и отказват да участват в медийната игра, самоизключват се от нея. И така, вместо да бъде докрай осведомен, зрителят си остава отново неосведомен, неинформиран и то не защото липсва достатъчно информация, а защото му идва в повече. Той се чувства преял, претъпкан с думи, визии, жестове и категорично отказва да поеме повече от това ястие. Бута чинията настрана и посяга към нещо по-елементарно, макар не тъй важно - животът на мравките например.
Не е ли тази причината над 80 % от анкетираните да заявяват, че телевизионните дебати не влияят върху начина, по който гласуват?

Митко Новков







Петък,
ранна утрин