Състезанието като фестивал
и като пазар на идеи
- Кое от решенията в международното жури бе взето най-лесно?
- Решението да присъдим награда в категория "Класическа музика" на филма "Соло Минчо Минчев", представен от продуцентска къща "Едита". Това бе моят филм, той ми е близък с подхода, който е характерен за документалното кино. Тук сценаристките Екатерина Дочева и Домника Киркова, режисьорката Светла Фингова и операторът Иван Варимезов са били на висотата на изпълнителя. В случая нямахме никакви спорове дали трябва да подкрепим един частен продуцент. Иначе съществуваха дискусии около детайлите и акцентите, които трябваше да поставим. Всеки член на журито бе номинирал по 3 продукции, заслужаващи награди, и мненията ни най-често съвпадаха. Най-несполучлива бе продукцията в категорията "Музикални видеоклипове", където липсваше фантазия и беше видима имитацията на чужди модели. Същото се отнася и до тв-игрите. Затова решихме в този раздел да не присъждаме награди. Ако си спомняте, имаше навремето едно тв-състезание, наречено "Знаете ли български?". Подобно предаване би имало шанс на този фестивал. Но странно, предпочита се копирането на привнесени отвън образци.
- Кои от многото компоненти в музикалните тв-продукции бяха обект на оценка?
- Още в началото знаехме, че оценяваме идеята, режисурата, камерата, спектакъла, цялостното внушение, зрелището. За съжаление програми със стойностна музика, като например тази на "Балкански коне", не можеха да бъдат поощрени, защото се ограничаваха просто във заснемането на концерта. На същата територия остават и концертите на Стив Вай, "ТОТО", Лили Иванова... Пример за скучен, уморяващ концерт е и този на Ренато Зеро, представен от RAI - Италия. В много случаи тук натежават стандартните подходи и похвати, тривиалните монтажи. А това не бива да се среща в една продукция, която се представя на фестивал. Най-отчетлив и завършен в този раздел бе филмът за турнето на "ФСБ", където на ниво са режисура, камера и монтаж. Цялостното впечатление е свързано с разчупването на стандартите. Представено от същата компания - "Синемак", "Техно"-шоуто също показа интересен почерк, нямахме съмнение, когато го определихме като завършен аудио-визуален продукт, адресиран до тинейджърската аудитория.
- Все още съществува спор дали концертите въобще са подходящ обект за тв-интерпретация.
- На мнение съм, че тв-концерти трябва да има, особено във време, когато не много хора могат да си позволят да посещават залите. На времето неделното матине на БНТ например имаше много опоненти, но се оказа, че го гледат 35% от зрителите. Доказателство, че концертът може да бъде повод за тв-програма, са и концертите на Виенската филхармония, където имаш усещането, че режисьорът е и композитор. За съжаление детските програми като цяло също не бяха на ниво. В повечето случаи те бяха направени несръчно. Единствено продукцията на RAI - Италия, направи впечатление с интересната си идея да разкаже една история в "Исус - дете като нас" чрез детски рисунки. На този фестивал пролича, че вариете и кабаре също е трудно да се прави. Но имаше и добри примери - един от тях е "Шоуто на Слави"
- Мислите ли, че фестивалът може да бъде пазар на идеи?
- Българските автори, ако се интересуват, могат да "купят" нещо. Още повече, че тук никой не им взима пари за това. Но интересно защо имах възможност, например, да изгледам един прекрасен филм от кинофестивала почти сам в залата. Иначе колегите от Германия и Израел в журито на "Златната Албена" забелязаха общото добро ниво на българските продукции във фестивала за забавни програми.
- Втора година сте председател на журито, има ли нещо, с което бихте допълнил този фестивал?
- Може би в него би трябвало да се намери начин за поощряване на такива продукции, които експериментират, които не се вместват в рамките на отделните категории, но имат място на фестивала. Липсват ми също и реакциите на публиката. Много бих искал, както правим в документалното кино, всяка вечер да се отвори време и място за обмен на информация между професионалисти. Защото такъв добър фестивал не би трябвало да остава капсулиран в тесния кръг на журито.

Иво Драганов,
председател на журито на фестивала за забавни телевизионни програми Златната Албена