За Фронта и Синдиката в Пловдив
Третото издание на "Фронт за комуникации" в Пловдив се проведе от 1 до 14 юни под мотото "Cyber and my sp@ce - netizens and the new geography" (най-общо може да се преведе като "Кибер- и моето пространство - обитателите на мрежата и новата география"). Автори на концепцията и куратори са Димитрина Севова, Ален Кеси (Швейцария/България) и Емил Миразчиев, а координатор на теоретичната среща е Димос Димитриу (Гърция).
Похвално е постоянството на Емил Миразчиев и фондация "Изкуство днес" в организирането на този форум. Кураторите съзнателно избягват формата на фестивал или конференция и предпочитат да въвлекат участниците в работен процес, в който "новите идеи и анализи, както и произведения в Мрежата се създават в сътрудничество".
Отношението Виртуално/Физическо минава и през четирите раздела на Фронта: женска изложба в приземието на Мексиканската къща, ежедневни теоретични срещи и дискусии, създаване на художествени проекти (текст, звук, произведение, софтуер) и съпътстваща програма от лекции и презентации. За разлика от предишни години, когато събитието бе съсредоточено главно в Баня Старинна, сега в нея бяха само лекциите, докато сега всички артистични дейности са в Мексиканската къща. В стаята с компютрите художници съсредоточено се взират в монитори - водят фотодневник (Сашо Владич от Словения), пишат музика (Лука Принчич от Словения) или правят съвместни творби (например вдъхновените от Пловдив Кристел Сибул от Естония и Джейн Брейк от Англия), в съседство е кръглата маса, в двора е барбекюто, а в мазето - изложбата.

                             Барбара Конопка (Полша), Ангел, 1998/99
Експозицията е основно от видеа, като феминистката програма от Швейцария на моменти е доста крайна: например на единия монитор тече филмче с лутаща се сред треви нежна женска фигура, а на другия жена имитира мъж с висящ от панталона пенис с презерватив. Насилие, красота, лезбийски сцени са още в програмата "the artist's body - body artist" на Райел Ниман, Сабина Бауман и Сузана Перин.

                  Сабина Бауман, Forever Young, 1998

От останалите работи ще отбележа "Валенки" на Маре Трала (Естония), с които авторката потропва по улиците като в старото съветско време; прекрасното видео "Хамам" на Есра Епсен (Истанбул) - две жени в турска баня се къпят и бърборят за мъже; CD-то със забавни приказни момичешки истории на Сусана Паасонен (Финландия) и др.

                  Шантал Мишел (Швейцария), От градини, затворени и далечни, 1999

На една от дискусиите на шега се ражда идеята за барбекю като начин за общуване на художниците с обществото в Пловдив. "Готвачите" са скрити зад екран, на който се прожектират поръчките, набрани на компютър. "Който иска да яде, трябва да може да работи с компютър" - отсече един от инициаторите.
През втората седмица се провежда малка среща на Синдиката - международна нет-общност, основана през 1996 от трийсетина души, а днес членовете й са над 500. "Фронтът за комуникации взима много от Синдиката", сподели Ален Кеси. Дискусиите за същността му обаче продължават.
Забавното е, че зад тези доста застрашителни думи - "фронт", "синдикат" - всъщност се крие едно от най-значимите международни събития у нас в областта на електронните и медийни изкуства.

Диана Попова