Бамбук и коприна
На корейски това съчетание от думи е метафора за музика. Иначе е название на един от най-добрите Сеулски ансамбли за традиционна музика.
В Корея старите струнни инструменти се правели от копринени фибри, а духовите от бамбукови тръби. Виртуозното владеене на старинни инструменти, съчетано с подходящ подбор на традиционна музика от различни епохи, както и на съвременни композиции, доставиха огромно удоволствие на публиката, присъствала на втория концерт на ансамбъла "Бамбук и коприна" в НДК на 21 юни.
Репертоарът имаше амбицията да представи най-различни стилове, всеки от които обвързан с определен инструмент. Така например прелюдията към стила Гагок (лирична песен) се свири само на гъмунго. Този стил е бил обичан от благородниците с по-нисък ранг по времето на династията Чосон (1392 - 1910 г.) и е свързан със също толкова протяжно изпълняваната традиционна корейска поезия ши-джо. Интересно за отбелязване е, че корейското модерато е три пъти по-бавно от европейското.
Силно впечатление направиха изпълнението на деггъм - царицата на флейтите, началото на легендите за която се губят някъде в VII век, по време на древната държава Силла - както и изпълнението на барабан нонгак. Ако за звука на флейтата се смята, че обладава магическа сила (и затова изпълнителят често е облечен в пурпурно червено - символ на страстта) звуците на барабана са били част от шамански ритуали за предизвикване на дъжд и за плодородие. Като че ли страстта на изпълнителското отдаване при тези два иструмента е най-очевидна. Флейтистът, седнал с кръстосани крака на пода и идеално изправен гръб, не трепва нито за миг през цялото изпълнение, докато барабанистът (в случая жена - Джонг Хьона) влага невероятен артистизъм в движенията си, изпълнявайки изключително сложна композиция от различни ритми и сила на удара.
На "тежката артилерия на корейските струнни инструменти" гаягъм свири ръководителят на ансамбъла, композиторът Хуанг Бьонги. Името на композицията "Копринен път", макар и да напомня за дългите копринени струни на инструмента, завършващи в тежък червен възел, всъщност е синоним за търговския път на запад. За корейците от миналото Западът е бил древна Персия и фантазиите за него започват от мистериозното откриване на стара персийска чаша за вино в един гроб от времето на митичната държава Силла.
Вокалното изпълнение на три разлчни стила песни - единият повлиян от будизма, медитативен, другият жизнерадостен, възпяващ радостта от простите неща, и третият любовно драматичен - освен с майсторството и артистичността на певицата, направи впечатление и с това, че мелодиите бяха изпълнени без паузи помежду им. Концертът на "Бамбук и коприна" беше организиран от Корейската фондация и Министерството на културата със спонсорството на посолството на Корея. Състоя се в рамките на "Салона на изкуствата".

Ирина Илиева