Куба, латино, Европа и Бакарди
Кубинското шоу "Хавана найт" гостува в Салона на изкуствата в зала 1 на НДК в две вечери - на 26 и 27 юни. Латиното е достатъчно популярно у нас, така че спектакълът "Хавана найт" дойде съвсем навреме. Любители, ценители и любопитни имаха удоволствието на живо да видят изпълнения на салса, ча-ча, румба и самба. Шоуто бе на необходимото ниво, като се има предвид, че 60 души танцуваха, пяха и свириха в продължение на два часа. На финала не беше ясно дали те не ни пускат да си ходим или ние тях.
"Хавана найт" е млад спектакъл - съществува от 1999 година. Той не мери сили с прословутата програма на бар "Тропикана" във Варадеро и явно предпочита американските и европейските образци в развлекателния жанр. Тук някъде се получи разминаване, защото латиното няма нужда от заемки и сравнения. Този спектакъл напомняше американските ревюта на Бъгсби Бъркли от 30-те години на миналия век. Същевременно обаче той приличаше и на някогашното "Шарено котле" от Телевизията на ГДР. Пищни костюми, стройни момчета в абаносов цвят, дълги женски бедра и добър оркестър - особено брас-секцията. Липсваше обаче бразилската пластичност и обстановката на открит бар някъде по кубинското крайбрежие. Не случайно известните парижки вариетета си имат място и не знам да са гостували в концертна зала или на стадион. Европейското вариете е създадено с комерсиална и развлекателна цел. Мястото на такава програма е точно барът, заради удоволствието от доброто питие и наслаждението от красотата на женското тяло. Та затова от "Хавана найт" у нас имаше и разочаровани, които са очаквали кой знае какво. Латиното само по себе си е удоволствие и трябва да се консумира. Наблюдавано отстрани, то губи чара си. А и ние, българите, предпочитаме да гледаме, но не и да участваме в такова шоу. Трудно прекрачваме стеснителността и онзи вид притеснителност, че не знаеш и можеш да се изложиш. Такъв тип шоу е създадено за масова консумация, както и сапунените сериали. Не изисква високи критерии или познания. И нищо чудно, че е популярно из цял свят.
Колкото до "Бакарди", както в началото бе обявена латино-фиестата, - това е име на прочутия кубински ром, който се произвежда от кубински емигранти в САЩ и за чиято марка в момента се водят спорове. На "Хавана найт" нямаше "Бакарди" не защото е много скъпо, а защото "Мега музика" - организаторите от българска страна, бяха принудени да върнат спонсорството. Само че това е друга история - свързана с ценностите на Куба и тяхното разделение на Острова и отвъд него.

Ирина Войнова