IT-телевизия

Развитието на "високите технологии" поставя предизвикателства не само пред отделния индивид, но и пред електронните медии - те също трябва да ги усвояват, демонстрират, коментират. В БНТ това прави предаването "Мрежата" и донякъде юношеското "Здравей"; в "Нова телевизия" пък залагат на "Хайтек". Но не само разликата в имената е, което отличава първите две от третото, правят го и особеностите в подхода към обекта на телевизионния интерес: ако предаванията по Канал 1 са някак по-забавни, по-игриви, майтапчийски, то в "Нова телевизия" използват стратегията на информацията-реклама, на презентациите, където няма място за шеги, а единствено за сериозни оферти.
Всъщност БНТ, вероятно предполагайки, че публиката, която е любопитна към "високите технологии", е повече младежка и под 30 години, е съобразила звученето на предаванията си точно с тази завидна възраст. И "Мрежата", и "Здравей" представят електронни игри, сайтове за музика и други забавления, а тонът е хашлашки, превъзбуден, "отворен", както биха казали тинейджърите. Особено в "Здравей", което по принцип си е предаване за младите хора, това личи безпроблемно: срещи с геймъри или със създатели на електронни игри (например с авторите на първата българска компютърна игра "Цар"), състезания в мрежа, интернет-новинки и неща все от тоя род. Вижда се, че IT-поколението е прицелът на предаването; то е направено за сърфиращите в Интернет, за увлечените от чата, за вдъхновените от стратегиите в реално време и походовите компютърни игри. Всичко това е гарнирано със закачливост, освободеност, нестандартност; и дори камерата се заразява от цялата атмосфера на непринуденост, клатейки се и заставайки в най-антиперпендикулярни пози.
Цялото това лудитско поведение липсва в "Хайтек": предаването е строго, сковано, премерено. При него е много по-важно какво точно се предлага на хардуерния и софтуерния пазар, какви са качествата на продукта, неговите предимства. С този свой начин на отношение към "високите технологии" "Нова телевизия" всъщност оформя едно по-скоро рекламно, не забавно предаване; то е насочено към платежоспособните потребители, към заинтересованите фирми, на които новата техника ще бъде от полза. С други думи, "Хайтек" е повече бизнес предаване, отколкото тинейджърско. Което си е напълно естествено за една частна телевизия: тя се води от печалбата, от рекламния пазар, следователно за нея връзката с бизнеса е много по-важно от връзката с една или друга поколенческа или социална група/страта.

Митко Новков







Петък,
ранна утрин