Танцът и Момера Здравкова
Преди години Момера Здравкова беше многообещаваща звезда в балетното изкуство. Ефирна с изящни ръце, много добра техника и най-важното, с душа за танца. Спечели няколко награди и се скри. Пътят на звездите не винаги е бляскав. В зала 2 на НДК имах удоволствието пак да я видя на сцената в предпремиерно представление на спектакъла на Сергей Сергеев "Женски алегории". Сергей, който е завършил балетна режисура в Петербург, до днес бе известен от хореографските постановки в различни ревюта. В сегашния му спектакъл се преплитат класическа и техно-музика, палцова техника и съвременен танц. Не е ново като идея, но е интересно, с ясна визия и мярка в смесването на различни стилове. Всъщност "Женски алегории" е наречен "балетен театър". В него Момера беше различна от бледия спомен за момичето с дълга коса и балетна пачка, тук тя използва съвременни танцови техники. Същата стройна фигура, допълнително подчертана от дълга черна рокля, същите изразителни ръце, но много къса, нетипична за балерините коса. Освен изпълнителка Момера Здравкова е и репетитор в сборната трупа от четири момчета и осем момичета, обединени в реализирането на проекта на Сергей Сергеев. След това всеки продължава по своя път. Момера, както сама ми каза, е "от никъде", т. е. свободен артист на свободна практика. Има един моноспектакъл с "Исихия" - "Мувинг саунд пикчърс", който може да се види в стария бар "София". Новата й идея е "Арт на открито", форум на изкуствата, който да се провежда всяка година на различни места у нас, известни с природната си красота. Целта е на открито, в природата да се твори - музика, танци, поезия, картини. Началото ще бъде в края на юли на Триградското ждрело.

Ирина Войнова