Първата лятна академия в Софийската опера
Встрани от ежедневието, без много реклама, в сградата на Националната опера мина Първата международна лятна академия по изкуствата. Тя бе по инициатива на директорката на Софийската опера. Христина Ангелакова, със съдействието на Калина Богоева, Румен Дойков, доц. Боянка Арнаудова, Георги Димитров, проф. Здравко Митков и гостите Мелани Кларк (Великобритания) и Иван Триндесмит (Гърция). Млади професионални изпълнители имаха възможност да усъвършенстват това, което знаят и да научат нещо ново. За разлика от други академии, като например балетната академия във Варна, насочена повече към аматьорите, тези семинари са предназначени изцяло за професионалисти. Ръководството на операта има амбицията академията да стане ежегодна.
В програмата освен практически занимания по музика и танц имаше лекции на доц. Боянка Арнаудова -"Общ курс по оперна и балетна драматургия", "Сценично изграждане на образ" с проф. Здравко Митков, "Грим, перуки и други сценични аксесоари" с Янка Дойчинова. Всичко това, заедно с практическите заниманя, направи десетдневката много полезна и много изморителна. В зала "Анастас Петров" около трийсет момичета и няколко момчета (те все не достигат) минаваха през класическите балетни вариации, модерната техника и фламенкото. Макар и много труден, класическият танц и палцовата техника са основата за изграждане на всеки професионален изпълнител. Независимо от новите техники и стилове в танца въобще, всеки начинаещ балетист започва с онова, което е общоприето да се нарича "класика". Това е категоричното мнение на Калина Богоева, заела се с общата и индивидуалната подготовка на участниците. Нейната цел в този семинар бе да научи "децата" да мислят за сцената по различен начин, да търсят собствената си индивидуалност, а не само развиват техническите си умения. Така в индивидуалната работа, всяка вариация е обсъждана и добре огледана, за да пасне както технически, така и индивидуално.
Интересът към модерната техника не е случаен. Като преподавател е поканена Мелани Кларк от института на името на балетмайстора от миналия век Рудолф фон Лабан в Лондон. Младата англичанка има оригинален стил на работа. В залата е тихо, всички трябва да се съсредоточат, няма музика. Мелани Кларк е раздала индивидуални задачи, след това парче по парче всички заедно ще стигнат до завършена танцова форма. Най-важното тук е да се запази свободата на мисълта, да се провокира фантазията, да се търси физическият израз на мисълта.
За разлика от необичайната тишина по време на семинара при Мелани, фламенкото можеше да се чуе още на входа на операта. Всяка стъпка се повтаря няколко пъти, докато танцьорите уловят стила и ритъма. Показва Иван Триндесмит, другият гост на семинара. За моя изненада в него няма капка испанска кръв. Роден в ЮАР в семейство на французи, от дете започва да се занимава с балет и фламенко. Живее в Гърция. Преподава фламенко и е създал 10 школи, в които танцуват "от 6 до 106-годишни хора". Работил в националния балет на ЮАР. Толкова стил, душа и чар отдавна не бях виждала. Както сам каза, фламенкото трябва да бъде като балсам за душата, като завръщане назад във времето, далеч от съвременния бит. Не случайно повтаряше на всички изпълнители, че фламенко се танцува с душа, после с крака, иначе си остава сух ритъм. Неговата задача беше за пет дни всички, участващи в семинара, да натрупат такава база от движения, с който после свободно да танцуват и импровизират.
От международната лятна академия по изкуствата със сигурност всички ще си тръгнат доволни. Предполагам, че в следващите издания чуждото присъствие както на изпълнители, така и на преподаватели ще се разшири. В програмата ще влязат и други музикално-сценични жанрове и стилове, а защо не и сценография. За да се провокира интересът на повече участници.

Ирина Войнова