Скулптури из софийските подлези
Проектът "Подлези" е различна и тепърва утвърждаваща се възможност да се показва съвременна българска скулптура извън галерийното пространство. Авторите - седем млади скулптори - целят да провокират масовия зрител да реагира (по един или друг начин) на тяхното творчество. Те избират необичаен подход да сторят това, като излагат своите творби в пространството на четири от софийските подлези - "своеобразни черни дупки", както те самите ги определят. Този избор не е случаен. Така изкуството се забелязва неволно от минувачите-зрители и те стават част от неговото битие. Този начин на приобщаване на пластичните изкуства към по-широк кръг от публика е обичайна практика за световното изкуство.

Теодор Нанев, Тебеширена рисунка в пространството. Снимка cult.bg

Най-много творци е събрал подлезът пред президентството. Там пространството е ангажирано от произведенията на Николай Колязов, Панайот Панайотов и Павлин Радевски, които въпреки своята различност са обединени от намерението да маркират чрез творбите си пътя на минувачите. Най-неясна е творбата на Панайот Панайотов ("Untitled"). Авторът се опитва да изгради работата си чрез нетрадиционните материали за скулптурата - обикновени картонени кашони и малки огледалца, наредени в плътно в редици. На пръв поглед интересно хрумване, но оригиналността остава само дотук. Неконкретното заглавие "Untitled" донякъде освобождава представите, но въпреки всичко работата продължава да бъде неразбираема.
Посредством групи от колони Николай Колязов ("Преминаване") следва обичайното движение на стълбището, а Павлин Радевски с "многоточието" си (".......") дооформя сложните коридори на подлеза чрез своите два монумента от кожа. Кожата успешно имитира металната структура и нейната обработка.

Теодор Ламбов, Затъмнение. Снимка cult.bg

Теодор Нанев ("Тебеширена рисунка в пространството") и Тодор Ламбов ("Затъмнение") маркират двата края на подлеза след Орлов мост. Въздушността на "рисунката" на Нанев се противопоставя на плътността на творба на Ламбов. Овалните форми - кръг и кълбо, обединяват идейно произведенията и на двамата автори и създават своеобразно взаимодействие между тях.
Подлезът при алея "Яворов" е предоставен за "Колела" на Петър Милчев. Неговите три пластики напомнят на три огромни пумпала, изградени от редуването на кухи и плътни маси. Те са статични, но оставят у зрителя впечатление за току-що приключило движение, ако се съди по дирите, отпечатани на пода.

Петър Милчев, Колела. Снимка cult.bg

Последният подлез - при гара "Подуене", приютява творбата на Ивайло Аврамов, която моделира абстрактна градска среда.
Повечето от авторите използват нетипични пластични материали или дават ново звучене на традиционните скулптурни техники. Въпросите, доколко тяхното изкуство достига до случайния зрител и какви точно реакции поражда то, остават открити.
Проектът е подкрепен от Фонд дебютни проекти - съвместна инициатива на Центъра за изкуства "Сорос" - София, и Фондация "Про Хелвеция", Столичната община, DHL, ЕБКЦ, Фомус, галерия "Ирида" и ОФ "Егида".

Стойка Цингова