www.cityu.edu - City University в София
Магистърска степен по икономика (или "бизнес администрация" - MBA) от един от авторитетните американски университети може да се получи и в България благодарение на сътрудничеството между Сити юнивърсити, Сиатъл-Вашингтон и българския Дистанционен учебен център. Обучението се извършва по Интернет с помощта на най-новите високи технологии. Първият български випуск е започнал през 1999 г. (специалност Executive Manager).

Основни условия за кандидатстване са студентът да има бакалавърска степен по MBA и тригодишен стаж във фирма. Целта е получаване не на академично, а на непосредствено приложимо в практиката знание.

В България цената на целия курс е 4500 щатски долара (по 1500 долара за три семестъра). Един семестър се състои от пет курса, а един курс трае пет седмици. За студентите не възникват никакви разходи по електронния достъп до информацията (от Сиатълската библиотека например).

Идеята за подобна специалност се ражда в края на 60-те години в Харвардския университет, когато един преподавател решава, че знанията, които дава на студентите си, не могат да им помогнат да изкарват пари. През 1973 г. той регистрира Сити колидж в Сиатъл. После получава акредитация и в САЩ. Между другото, някои историци на икономиката смятат, че именно на разминаването между академична теория и икономическа практика се дължи и икономическата криза през 60-те години в САЩ. Преподаватели от Харвардския и Масачузетския университет разработват образователен продукт, чиято цел е да дава на студентите 50% знания и 50% практически умения (50% knowledge, 50% skills) вместо досегашните 100% знания. Тези 50% практически умения трябва да са достатъчни, за да може с напускането на университета студентът да е в състояние да управлява поне малка фирма. По-късно американските университети се обединяват в т.нар. MBA лига. Образованието по бизнес администрация има такъв успех и става толкова желана специалност, че в неговото разработване се включват все по-големи мощности. В средата на 80-те години благодарение на новите компютърни технологии става възможно и дистанционното обучение. Днес Сити юнивърсити има 25 000 студенти по специалността в 23 страни от света. 95% от студентите се обучават дистанционно. При разработката за България възниква идеята на един компактдиск да се качат 10 учебника по икономика (не по-стари от последните две години). Така студентът вместо да разлиства и да чете от кора до кора учебниците, по зададена дума може да извади информацията за интересуващата го тема и от десетте учебника едновременно. Освен това на диска има и гид, който насочва студентите кои статии да прочетат от големите периодични издания, кои докторати и дисертации на известни икономисти да потърсят. Достъпът до тях им се осигурява от електронната библиотека в Сиатъл. Друг нов метод в обучението е да се поканят няколко известни професора да напишат по една глава от книга, посветена на определена тема. След 6 месеца информацията в Интернет се самоунищожава, защото според американските икономисти тя се смята вече за остаряла. Използват се още видеоконферентни връзки за директно общуване с преподавателите (които от тази година ще бъдат въведени и в България), както и тренажори, симулиращи ситуация на някоя от световните борси или на заседание на управителния съвет на голяма компания.

Заради часовата разлика с Америка в Братислава е настанена огледална администрация на Сити юнивърсити, която отговаря за студентите в Европа - от Скандинавските страни, Централна Европа, Испания, България, Румъния, Гърция и др. Специалността MBA е един от стожерите на американската корпоративна култура. Големите американски корпорации и Американският конгрес поощрявят инициативите на Сити юнивърсити, поощрявайки по този начин философията, която стои зад определен тип икономическо поведение. Много от американските компании предпочитат да обучават персонала си inhouse, т.е. без да го отделят от работното място. Освен по-висока квалификация, по този начин целят и по-добра комуникация между управленските нива и редовите служители, като смятат, че те ще възприемат единна философия и единни ценности.

Сити юнивърсити работи с компании като "Дженеръл електрик", "Ройал дъч шел", "Форд", "Тексако", Дюпон", "Боинг", "Ай Би Ем", "Нокиа", "Ксерокс", "Моторола", "Майкрософт" "Джонсън и джонсън" и др.

Основен проблем на студентите в Източна Европа обаче е, че често пъти директорите на фирмата, където работят, предлагат да им платят разходите по обучението срещу дългосрочни договори за работа в същата фирма. Изчислено е, че трудът, който работникът ще извърши за десет години, далеч надхвърля разходите по обучението му (независимо дали то струва 4500 долара, както е в България, или 30 000-40 000 долара, както е в Америка). В САЩ тази практика е забранена със закон. (Както се установява обаче, тя е изкусителна в страни като България, Румъния, Словакия. Въпреки всички очаквания не е разпространена в Русия, където мениджърите се оказват по-големи индивидуалисти и по-склонни към риск.) За да решат проблема с текучеството на по-добре образованите си кадри, компании като "Боинг" например правят следното: дават на обучаващите се по MBA безплатни акции (и колкото по-висок успех имат, толкова повече акции получават).

На този вид заробване от страна на шефовете на фирми вероятно ще се противодейства и в България. Вече е готов законопроект, който ще бъде внесен в Народното събрание.

Тук трябва да отбележим, че голямата разлика в цените на програмата за България и САЩ не означава разлика в качеството. Тя се запълва от субсидии от Американския конгрес и други организации. За да се свали до достъпна за български студенти сума цената на програмата, президентът на Сити юнивърсити е трябвало да намери начин да заобиколи антидъмпинговия закон на САЩ.

Адрес в България: www.bol.bg/cityu

Ирина Илиева