Демоде

Лятото - време без събития. Но не и в електронното медийно пространство, напротив. Рязко преобърнатата политическа ситуация принуди и държавната телевизия, и регулаторният орган НСРТ да търсят своето място в променения пейзаж. Било с кръгли маси, било с оставки или с искането на такива, било със скандал около бирена реклама. Всъщност вдигналият се огромен шум около клипа на "Загорка" е показателен: нито БНТ, нито медийният съвет се чувстват комфортно в "новото време"; усещат се някак изолирани, избутани, маргинализирани, не на място. Демоде. И след като не са адекватни спрямо сериозно-политическото, защо да не са активни в медийно-хумористичното? А случването на тази изпадналост от актуалността стана възможно, защото във времето, когато трябваше да утвърждават себе си като органи на обществото, те предпочетаха да продължат да бъдат зависими от държавата; вместо да извоюват независимост от политическото, те се пъхаха сами в лапите му. Сега си ближат раните след тази плътна прегръдка, въпросът е обаче, че задали един път алгоритъма на своето поведение, трудно ще им бъде да убедят новите управляващи, че отсега нататък искат и желаят той да стане друг - по-безпристрастен, по-социалноотговорен, по-еманципиран. Четирите години на политически слугинаж няма как да отминат безболезнено: властта обича медиите да я глезят и трудно ще се съгласи това й удоволствие да бъде прекратено. Като съответно прави необходимото, та да го удължи във времето.
Оттук твърде неласкавите и дори застрашителни изказвания на влезлите в парламента телевизионни "звезди". Оттук смехотворната идея за публицистично предаване по БНТ, което да адмирира и популяризира политическите действия на "новото време". Оттук и все по-голямата анахроничност и неадекватност, в които се срутиха и националната телевизия, и НСРТ. Те самички пуснаха политиката в собствената си спалня, сега няма какво да се сърдят, че тя тръгна да се въргаля по леглото им. Това обаче, което трябва да се направи, ако искат нещата да се променят и да се предотврати една още по-брутална и недодялана намеса в тяхната работа, е да се предизвика дискусия, но не палиативна като тази за резултатите от проведения мониторинг върху предаванията на БНТ, а същностна за бъдещето и на нея, и на медийния съвет. Последният, разбира се, е необходим, но едва ли в елементарната и семпла интерпретация на подалия оставка бивш негов председател Александър Томов - всяка нова власт да си идва със свой медиен съвет. Неговата роля е да защитава интересите на обществото в националните медии, не на една или друга партия (извинявам се, че припомням такива банални неща, но, за жалост, изглежда в момента това е наложително). Както и обществената телевизия има съвсем други задачи от тези на комерсиалната - не чак толкова да печели от реклама, колкото да удовлетворява потребностите на социални групи, които едва ли биха намерили публичност в друга медийна територия. Нейната цел е не да бъде интересна, а да бъде обективна, внимателна и колкото се може по-всеобхватна. Остане ли обаче както досега - вгледана като птиче в змийското око на политиката, авторитетът й ще продължи да се руши, тя ще изпадне от полезрението и никой няма да се сеща за нея. Ще се превърне в анахронизъм, който ще бъде търпян само защото е някаква традиция, но без всякаква надежда за иновация.

Митко Новков







Петък,
ранна утрин