Активи и пасиви
с черни очила


Млади мъже с черни очила (Александър Косев, Малин Кръстев и Зуека) се влачат по "Графа", апатични към столичната гълчава в понеделник сутрин. Минават "Попа" и пропадат в кръчма на кьоше - "При чичо Васо". От фамилиарното общуване със собственика (Никола Рударов) и сервитьорката (Мая Бежанска) става ясно, че са си общество а ла "Бар "Наздраве". Пресни висшисти, младежите с махмурлушки апломб пустосват бъдещето си в окаяната ни държава пред бира на вересия.
Приятелката на Къри (от карък), героя на Косев, който безуспешно играе с "Еврофутбол", пристига като сърдит генерал Гурко - подава му едноименния вестник и си тръгва. Изведнъж той вижда, че е спечелил джакпота от 1 милион лева.
А чичо Васо чете в пресата за китайски брилянт...
Китайци в черни очила. Размахват куфарче, пищови...
Араби в черни очила. Един от тях ръфа дюнер. Размахват пищови, закуската е захвърлена.
"Ти ли ще ми го дадеш или аз да си го взема?" се превръща във въпрос-рефрен за талона, навит на ролце и пъхнат в опаковка от "Upsarin". Подгонен от ужаса-екзалтация, Къри връхлита в бар, където барманът (Димитър Манчев) е впил поглед във филм с Джеки Чан. В тамошната тоалетна, както в ред други филмови тоалетни, героят става ням свидетел на "делова" среща между китайската и арабската мафия - куршуми свистят, тела се стелят, кръв се плиска, пистолет изпада, Къри го грабва и - беж да го няма. Както бели очи в неизменно учудване, хуква при "мами и тати", но и те, мастито ченге-ловец и съпруга-меломанка, на свой ред го погват... Отново в кръчмата. И там не е на завет, но пък верните другари са му намерили бодигард - от мутра с поетичния прякор "Сопола". Търкал подир търкала, а Къри все е цял. Най-сетне тайнственият глас, който все преследва героя и нас: "Усмихни се, Къри", ти беше гост на "Скрита камера".
Но филмът, посветен на 24 часа от живота на един роден карък, отказва да свърши. След поредни перипетии два месеца по-късно Къри наистина спечелва джакпота на "Еврофутбол", изстрелва се във въздуха, а кибик го снима. Рамката се затваря - тримата на "Попа". Най-сетне - край!
"Печалбата" бе първото нещо, което ме разсмя след кошмара на американския 11 септември - гледах го на видео. Забавлявах се с играта на неговите създатели: с равнението им по холивудския екшън, с пиетета им към властелините на жанра "прецакване на жанра", с отказа им да бъдат обезателно сериозни, с клиповото препускане подир рупорите на новото време... Защото по ирония на съдбата точно то изскача на екрана - лелеяният джакпот на "6 от 49" от седмици гложди поредните илюзии... И "Печалбата" е донякъде илюзия за кино - въпреки че ми допадат атмосферата на мощен търкал и повсеместен кошмар, екстремистки-изопнатата визия на Людмил Христов и отказът от евтин популизъм, структурата на филма ми прилича на клип-мутант. Покрай самолюбуването в празните раздувки, каскадните ракурси и еуфорията от снимането на познати актьорски лица, Маги е прецакал дебюта си - резултатът показва невъзможност да се справи с актьори и ситуации в час и половина.
Режисьор на стотици клипове и на няколко курсови работи в НБУ, със "Скомина" на "Златна роза" '2000 той получи наградата на "Кодак" за студентски филм. Ех, ако "Печалбата" не беше разтеглен така мегаломански (всъщност Магърдич Халваджиян е получил субсидия от БНТ за 27-минутен проект)... Щеше да е скромно, органично и наистина радикално различно кино... И сега е забавно, ала е вторично и само децата се смеят до края.

Геновева Димитрова






От пръв
поглед


Печалбата, БНТ, "Бояна филм" и "Еврофутбол", сценарист и режисьор - Магърдич Халваджиян, оператор - Людмил Христов, музика - Марио Балтаджиев, в ролите: Александър Косев, Малин Кръстев, Васил Василев-Зуека, Никола Рударов, Мая Бежанска, Койна Русева и др. Излъчен по Канал 1 на 3.09.01.