Мария Илиева в ролята на директор
Балетът на Софийската опера има нов директор - примабалерината Мария Илиева. Мария Илиева е 37-годишна, завършила е Ленинградската балетна академия при прочутата педагожка Фея Балабина. В трупата на Софийската опера е приета през 1981 г. и още от тогава й се възлагат солистични задачи. Носителка е на първа награда на Международния балетен конкурс в Москва през 1985 година. В същата година взима втора награда на конкурса "Анастас Петров, а през 1986 г. е отличена с бронзов медал на международния балетен конкурс във Варна. На това, според нея последно, в биографията й състезание е забелязана от председателя на журито - Юрий Григорович, който я кани за главната роля на своята постановка на "Лешникотрошачката" в Софийската опера. Следват Силфида, Жулиета, Одета-Одилия, Китри... От 1993 г замества Любов Фоминих в хореографското училище и вече има своя първи випуск като педагог. Междувременно завършва и Държавната музикална академия "Панчо Владигеров" при доц. Калина Богоева, специалност балетна педагогика и балетна режисура.

- Как стана така, че оглавихте балетната трупа на Софийската опера?
- Поканата получих, след като представих изискана от директорката на театъра Христина Ангелакова концепция за развитието на трупата. Убедена съм, че с годините много неща, включително и елементарни, са се загубили и по някакъв начин трябва да се върнат. Например дисциплината в работата. Освен това дълго време в Софийската опера не е имало нови постановки, а единствено възстановки. Според мен в националния балет би трябвало да присъства репертоар, който да обръща лице към различни стилове и по такъв начин да осъществява разнообразие. Известно е, че една артистична трупа израства заедно с репертоара си. Иржи Килиан, Форсайт, Ноймайер са част от големите творци, чийто опит и създадени от тях образци биха могли да бъдат следвани. У нас рядко гостуват световни знаменитости не защото някой не желае това, а защото ограничените финансови възможности са основната бариера.
- Какви са първите ви стъпки за разнообразяване на репертоара?
- Госпожа Ангелакова вече е започнала преговори (още преди да получа покана да оглавя трупата) за поставянето на балета "Гетото"по музикална компилация и хореография на Марио Пиаца. Влязохме вече в контакт и с фонда "Баланчин" в Ню Йорк. Известно е, че само десетина души в света имат правото да поставят неговите творби. Предстои да дойдат представители на фонда в България, за да преценят кое заглавие е най-подходящо за нашия състав. "Силфида" пък е заглавието, чиято възстановка ни накара да потърсим връзка и с колегите си от Дания.
- Кой е на-сложният проблем, който предстои да решавате като ръководител?
- Разбира се, че най-трудно е намирането на пари.
- Все така масово ли ваши колеги си търсят работа в чужбина?
- Трупата ни много се подмлади напоследък. И едновременно с това, като че хората, които напускат трупата, стават все по-малко.
- Имате ли амбицията да ги спирате?
- Най-добрата спирачка е, като ги ангажирам с работа. Ще търся възможности за това. През април се задава турне в Холандия с "Пепеляшка" и "Зорба" - 20 дни в различни градове на страната.
- Вие ще продължите ли да се появявате на сцената?
- Ще продължа да играя. Нито по-малко, нито повече от преди.

Елена Драгостинова