Обичам открития диалог

- Имате ли обяснение как се случи така, че тъкмо вие станахте главен диригент на Софийската филхармония?
- За мен бе учудващо. Бях в Кан, когато от филхармонията ме потърсиха по телефона и ми съобщиха, че оркестърът проявява интерес към моето идване тук. Съзнавам, че Софийската филхармония е първият институт по значение в музикалния живот на България. Тогавашната министърка на културата Емма Москова също бе настоятелна. Оттук бе проявено желание оркестърът да развие дейността си предимно чрез турнета в чужбина, да се подобрят условията на работа, да се събуди ентусиазмът за творчество и да се възстанови достойнството на музиканта. Разбрах, че през последните години оркестърът е изпитвал неудовлетворение от репертоара и от гостувалите му диригенти, част от които са си плащали, за да застанат на диригентския пулт.
- Ако приемате, че това е така, сигурно имате вече своя стратегия.
- Отскоро моето име се свързва изцяло с филхармонията. При многобройните си ангажименти в чужбина, които имах и през изминалото лято на редица авторитетни фестивали, не пропускам възможността да използвам контактите си в полза на Софийската филхармония. В момента в много страни има страхотно добри оркестри, на много високо ниво. Не обещавам, че ще завладеем света, но правя всичко, което е възможно, за да получим добри предложения.
- Навремето имахте проекти със Софийския фестивален оркестър...
- С него осъществихме запис на интеграл със симфониите на Чайковски с италианска звукозаписна фирма. Първоначално идеята бе това да стане с Дрезденската филхармония, но по-късно плановете се промениха и успяхме да направим така, че проектът да се осъществи с български музиканти. Сега записите се разпространяват в цял свят.
- Как ще съвместявате ангажиментите си навън с работата си тук?
-Договорът ми тук предвижда шест концерта със Софийската филхармония за сезона. Сега, след като сезонът бе открит, ще бъда в София отново през декември. През това време имам многобройни участия и предложения, едно от които е да поема музикалното ръководство на Сеулската опера. Афишът на Софийската филхармония за концертите през сезон 2001/ 2002 не носят изцяло моя печат. Програмата до голяма степен бе вече готова и на мен остана да се вмъквам в пролуките. Например с програма с участието на Веселин Пантелеев и Марио Ангелов. Надявам се да мога да представя по-нататък изтъкнати български изпълнители, които правят световна кариера, но са малко познати тук. Бих искал наред с Малер и Рихард Щраус да разширя репертоара с творби от Хайдн, Моцарт и Шуберт, защото този репертоар считам за много важен за израстването на един оркестър. Убеден съм, че развитието се осъществява чрез стратегия в репертоара и с точен подбор на гост-диригенти. От следващия сезон се надявам да бъда по-често на диригентския пулт със Софийската филхармония. Смятам, че по принцип постоянното присъствие на един диригент е от значение в психологичен план, а също и в занаятчийския смисъл. Безспорно е важно оркестърът да знае, че има на кого да се опре и да е обединен около обща цел.
- В нея включва ли се новата музика и в частност националното творчество?
- Трябва да опозная българската музика, особено новата. Още повече, че на почти всички турнета се изисква и по едно ново произведение. Що се отнася до съвременното творчество - високо ценя Берио, Ксенакис, Ноно... Но да се изпълнява една партитура само за това, че тя е нова - намирам за безпредметно. Неведнъж съм се убеждавал на концерти и фестивали, че голяма част от авторите, които се появяват на форуми за нова музика, са шарлатани.
- Кои са най-скорошните турнета, които предстоят?
- Надявам се през лятото да бъдем със Софийската филхармония в Хърватия, Словения, предвижда се и Италия и Швейцария. Това е засега. От едно турне има смисъл, ако то е направено на важни места, в рамките на авторитетни фестивали, в големи културни центрове и при добри условия като например Залцбург, Равена и т. н.
- При какви обстоятелства бихте се разделили с филхармонията?
- Вече споменах, че бих искал оркестрантите да изпитват чувство на гордост, че са членове на филхармонията, да развиват непрекъснато музикантските си качества, да обвържа в една верига техния интерес да останат тук с техния ентусиазъм и с бъдещото развитие на оркестъра. Това означава и да се повишат изискванията към всеки един поотделно, а професионалните качества на всеки новоприет да се превърнат в опорна точка за повишаване на критериите към всяка следваща кандидатура тук. Всичко това не може да се случи, ако се налага да правя компромиси. Бих напуснал, ако видя, че моето мнение се разминава фатално с виждането на хората, които ръководят културните процеси в България. До известна степен моята кариера е извън обстоятелствата и ситуацията тук и мисля, че е излишно, когато възникват проблеми, те да се решават с изтощително губене на нерви и съчиняване на сложни интриги. Обичам да заявявам своите намерения и съображения открито. Очаквам същото от хората, с които работя.
- Бихте ли поканили като гост-диригент във филхармонията Емил Табаков?
- С удоволствие! Бегло го познавам, но все пак достатъчно, за да знам, че е артист и личност.

Разговора води Елена Драгостинова




Разговор с
Юлиан Ковачев - новият главен диригент на Софийската филхармония