Сувенир Експо 2001

НДК, Зала 7, 14 октомври 2001, 19.00 ч. Ще се връчват наградите от единадесетото национално изложение Реклама Експо 2001. Маси с бели покривки и бутилки "Русенска перла" очакват светското общество. До мен незнайна лейди-ин-ред се опитва да изяде бюфета. Вземете си и вие - казва, - че ще свърши. Конферансие излиза на сцената. На сцената излизат и девойки от "Ивет Фешън", облечени, както разбираме, в цветовете на Реклама Експо 2001. Наградите се обявяват бързо. Редуват се една след друга. Има и паузи. Група "Атлас" забавлява народа. Обективността изисква да отбележим, че не беше като на Златния Орфей '74 - имаше видеостена, а групата свиреше на живо. Знам го: през цялото време наблюдавах басиста на "Атлас" да разбера на плейбек ли са или не. Това занимание наистина беше интересно, вервайте ми.
Като що за събитие е било замислено Реклама Експо 2001, така и не добих просветление. Не беше панаир на суетата (а би било редно). Не беше и кичозно-сектантски форум на гилдията, събрала се да обмени дознание за величието си (би било простимо). Предната година Реклама Експо се случи екстравагантен и шумен. Защото празнуваше десетата си годишнина, и защото беше безалтернативен. Летният рекламен форум в "Албена" обаче привлече цялото внимание и цветът на родния рекламен бизнес се изнесе там. Шаблонистът моментално би заключил, че недопустимо е при два синода и тридесет и четири БЗНС-та, да имаме само един рекламен фестивал. Но би сбъркал шаблонистът - рекламният фестивал и тази година беше само един - този в "Албена". На Реклама Експо ги нямаше "Крес", "МАГ Адвъртайзинг", "Лео Бърнет" и "Саачи", но не там е белята. В крайна сметка Кан може да мине и без Джулия Робъртс. Изложението в НДК бе композирано от три взаимнонесвързани модула: конкурсна програма, семинарна програма и сергии из фоайетата. За непредубедения посетител събитието се изчерпваше само от сергиите. Не че разходката из фоайетата е безполезна - можеше да се купят интересни химикалки, да се види как се печатат платна за билбордове, как се сглобяват неонови надписи и как логото ти се тиражира върху кибритени кутийки. Можеше да се обменят и координати с хора от бранша - ти ще ми печаташ визитките, а ти - годишните календарчета. Нещо такова. Останалите съпътстващи дейности, които трябваше да превърнат струпването на дюкяни в изложение, тънеха в дълбока конспирация. За съществуването на семинарната програма се разбираше единствено от книжката-каталог на Реклама Експо. Семинарният модул включваше лекции на доц. Христо Кафтанджиев, Стефан Серезлиев, доц. Георги Лозанов и доайена на рекламната теория проф. Димитър Доганов. Лекциите, разбира се, бяха качествени. Само дето не се вписваха във всеобщия сувенирен пейзаж на събитието. Конкурсната програма протече в още по-дълбока нелегалност. Не се разбра какви са номинациите в отделните категории. Обявеният в програмата съботен брифинг за представяне на победителите така и не се случи. Присъстваше самотна дама, която раздаде списъци с фирмите-победителки и с членовете на журито. И така до седем вечерта, когато победителите получиха своите призове. И група "Атлас" свири като за световно.

Ивайло Георгиев







Златни
сребърници