Конкурс за съвременна хореография
Въпреки почти постоянните финансови и организационни трудности, след едногодишно прекъсване бяха възстановени създадените от доц. Калина Богоева преди шест години Вечери за съвременна хореография с награда на името на Маргарита Арнаудова. От кандидатстващите девет проекта бяха селекционирани четири, които публиката видя вече реализирани от артистите на балет "Арабеск". И така "Арабеск" се сдоби с още четири балетни творби от български автори: "Кошкундалево" по музика на Виктор Маринов и хореография на Момера Здравкова; "Не изпускай мишката" по музика на Петко Манчев и хореография на Мариана Крънчева; "Пространство и време" по музика на DJ Илко и DJ Тео и хореография Живко Желязков; и "Енигма 11" - музика Илия Александров, хореография Албена Атанасова.
"Кошкундалево" впечатли с ефектните си костюми (автор Ямамото Мисико), мултимедийна визия и диапозитиви (Момера Здравкова и Виктор Маринов), но появяващите се като че ли от недрата на земята Самодива, Змей, Вампир и др. приказни герои не притежаваха ясна танцова характеристика и въпреки наличието на някои интересни танцови находки, произведението звучеше леко остаряло.
"Енигма 11" демонстрира ясна конструкция и взаимоотношения, подпомогнати от чудесните костюми на Цветанка Петкова-Стойнова, но изглеждаше някак си твърде позната. Вече свикнахме на конкурсите "Маргарита Арнаудова" да очакваме всеки път нещо ново, необичайно и различно.
"Не изпускай мишката" получи наградата на публиката, защото беше най-разбираема и най-ясна като внушение. Действието се развиваше в два плана - на екрана, където тече разговор между двама души в Chat-a на Internet, които чрез изписваните реплики даваха заявка какво ще се случи; и на сцената, където намеренията на двамата се визуализираха чрез танцьорите. Забавно беше да се следи как всяка изява първо се уговаряше на екрана и едва след това ставаше реалност, но съвсем различна от първоначалното намерение. Така действащите лица преминаваха през ред ежедневни ситуации, за да се стигне до неочаквания финал - всички танцьори се отправиха към дъното на сцената и чрез въображаемите си компютри също се включваха в Chat-a. Така погледнато, произведението маркира един немаловажен проблем за подрастващите - конфликтът между реален живот и компютърна реалност.
Една награда-поощрение за хореографски дебют присъди журито от специалисти (доц. Калина Богоева, Боряна Сечанова и Ана Александрова) на Живко Желязков и неговата постановка "Пространство и време". Това беше най-интересната като танцова пластика творба. Хореографът - възпитаник на НАТФИЗ, пристрастил се впоследствие към модерните танцови техники, ни изненада с необичайни като координация и изразни средства танцови съчетания, оформени в сюжетната интрига-раздвоение между външните изяви и душевната нагласа на един изпълнен с противоречия човек.
Общото и за четирите произведения, показани на петото издание на конкурса за съвременна хореография "Маргарита Арнаудова", бе не само преобладаващото търсене в областта на модерния танц, но и ориентацията на хореографите към видеопрожекции, компютърна анимация и пр. форми на мултимедийна визия, които по различен начин се съчетаваха със сценичните изяви. Макар понякога това да ставаше за сметка на намаляване въздействието от танца. Единствено при Живко Желязков хореографията не отстъпи водещите си позиции.
Като единствен форум за съвременна българска хореография, конкурсът "Маргарита Арнаудова" дава уникалната възможност за създаване на национален балетен репертоар, което неминуемо трябва да бъде подкрепяно и пазено и в следващите издания.

Анелия Янева