Звукозаписна премиера

Единайсет години след смъртта на Луиджи Ноно светът се запознава с едно от хоровите му творения, създадено преди близо 40 години. Става дума за композицията "Da un diario italiano" ("Из един италиански дневник") за два хора по текст на Скабиа Джулиано. Едва миналата година се е състояла световната премиера на "Дневника", запис от която сега авторитетното издатество "Хенслер Класик" издава в серията Faszination Musik. Записът е дело на SWR - Щутгарт. Лошият късмет е споходил произведението при смяната на притежателя на издателските права от "Шот" на "Рикорди". При местенето "творбата е изпаднала някъде между столовете". Но не само. Самата партитура - Ноно е написал "Дневника" за 72-гласно хорово пеене - създава достатъчно поводи за размисъл пред който и да е диригент.
Произведението, според замисъла на Ноно, е първата част от по-голяма музикално-театрална композиция. Това е критичен поглед към действителността в Италия в началото на 60-те години. Композиторът е потърсил изказвания на фабрични работници и на безработни - свидетелства за жертвите и щетите на голямото наводнение от 1963 г. Монтажът на текста е правен заедно с писателя Джулиана Скабиа. Неизвестно по какви причини Ноно прекъсва работата си над този проект и от него "изважда" само Fabbricca illuminata, която първоначално е трябвало да бъде втората част на големия "Дневник".
72-та гласа на записаното произведение акустически се преливат в една обща маса. В общия изказ можем да диференцираме отделните гласове. Подобна индивидуализация на гласовете в общото до този момент Ноно не е правил във вокалната си музика. Произведението прави силно впечатление и с текста, и с музиката. Кьолнският радиохор под ръководството на Кристоф Адт записа името си като негов първи изпълнител.
В компактдиска на "Хенслер" със заглавие "Хорови произведения от Луиджи Ноно" могат да се чуят колосалната творба "Das atmende Klarsein" ("Живото, дишащо прояснение"), написана заедно с философа Масимо Качари. Произведението е за малък хор, басова флейта и лайф електроник по текстове на Райнер Мария Рилке и антични орфически текстове, представени от Масимо Качари. Темата за смисъла на съществуването, на живота, на любовта отново е в центъра на вниманието на композитора. Вокалният ансамбъл - Щутгарт заедно с Ева Фурер - басова флейта и Петер Бьом - лайф-електроник, се подчиняват с удоволствие на специфичната изразност на музиката и на предизвикателствата, които Ноно поставя пред този специфичен ансамбъл, в който гласът има основна дума. Тихото чувствено наблюдение ни завладява и в Хоровете на Дидона... Независимо че произведенията са писани в различни години, те са извънредно ярко свидетелство за стиловата завършеност и цялост на музиката на Луиджи Ноно. Дискът е наистина явление, при това не само за почитателите на композитора.

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Luigi Nono
Cori di Didone (1958)
Da un diario italiano(1963-1964)
Das atmende Klarsein (198O-1983)
2OO1 Haenssler Classic