Уязвимостта на Версавия
Премиерният спектакъл на Галина Борисова и трупата на "Арабеск" "Търсейки Версавия" е свързан с библейската история на цар Давид и любовта му към жената на първия му военачалник. Творбата е инспирирана от картината на Рембранд, изобразяваща древната красавица, която се е превърнала в символ на изкушението, прелъстителността и греха. Хореографката тръгва по обратния път, опитвайки се да ни убеди, че красотата е тежест, че тя прави жената ранима и уязвима. "Версавия е красотата, която безгрижно е пренебрегнала мечтите..." - формулира идеята си Галина Борисова.
Върху прочути откъси от произведения на Глук, Моцарт, Белини, Верди, Вагнер, Доницети, Бизе и Пучини тя създава галерия от женски образи, всеки със своята индивидуалност, със своите страсти. Хореографката остава вярна на средствата, които определят стила й: импровизацията, хиперболата, гротеската, както и съзнателно търсената деформация на форма и линия. Тя успява да постигне експресивно въздействие, използвайки сблъсъка между хармоничната основа на музиката и деструкцията на движението - сблъсък, който е откритие за съвременния танцов театър. Осветлението, аксесоарите, реквизита - летящите пера и листа по сцената, разпръснатите портокали и диви кестени, отровните червени гъби - са част от този театър, стремящ се към сюрреалистична визия.
Безспорно в творбата има силни сцени. Налице е обаче и фрагментарност, и обеднено драматургическо действие. Едва на финала ансамбловите сцени върху музиката на Бизе и Пучини осмислят ставащото до момента, постигат обобщение и възвисяване на темата. За съжаление танцът в чистия му вид твърде скромно присъства - още повече, че хореографката разполага с перфектни танцьори. Теодора Стефанова, Лилия Стефчева, Мила Искренова (талантливата хореографка припомни, че е чудесна изпълнителка), както и Галина Борисова и останалите танцьори от "Арабеск" са със силно артистично присъствие на сцената.
Вероятно че спектакълът ще срещне повече отрицатели, отколкото защитници - все още малко е публиката за този тип театър. Но "Търсейки Версавия" доказва още веднъж, че Галина Борисова е нестандартен, търсещ творец със своя естетическа позиция.

Маргарита Михайлова