Black Hole Sun

От месец насам София е залята с билбордове на Спетема кафе. На черен фон черна чаша просветва с контури в деликатен отблясък. От чашата се издига матов дим, оформен накрая в голи преплетени тела. Цялата визия е пестелива, с игра на сенки и нюанси в тъмните тоналности. Запомня се. Но колкото и да се помни, и тези билбордове един ден ще отстъпят място на други реклами. И ще остане само споменът от снежната голота, скътан в душите на водачите на МПС. А как и защо са се случили тези картини, и защо художникът ги е решил в цветовете на пастелния мрак, щеше да си остане поредната загадка на външната реклама. Ставало е неведнъж. От Спетема кафе обаче са решили да подходят маркетингово и удостоиха премиерата на билбордовете с нарочна промоция за журналисти. В Руския клуб се събраха рекламотворци, фотомодели, кафеени мениджъри и представители на медиите. И стана ясно, че рекламистите по принцип не гледат БНТ. Защото новата визия за кафето се е родила по време на слънчевото затъмнение от 11 август 1999. Диамантената огърлица на протуберансите хвърлила своите отблясъци върху виолетовото небе. И на един художник му просветнало насред настъпилия мрак.
И така: Черното слънце родило идеята за представянето на Спетема кафе. Целият замисъл се гради върху видението, че чашата за кафе, погледната отгоре, е като затъмнено слънце. И само ръбът й е очертан от диамантен отблясък. По-късно е нает фотографът Дилян Марков, който разбира от снимането на голота. И играта на сенки се развихря, когато от чашата се завива дим от сплетени едно в друго мъжко и женско тяло. Колкото и банално да звучи, рекламата провокира. Най-вече с въпроса "Защо голи, и то точно по този начин". Защото кафето е код за общуване, осведоми ни Дилян Марков и разкри тайни от ателието. В началото бил кастингът. Подбрани са няколко двойки топмодели. Опитано е с различни актови композиции, докато се усети вплитането на кое тяло с кое е най-близо до хармонията. Във фотостудиото е напълнен надуваем басейн. Моделите позирали, потопени до кръста във вода, за да се монтират по-плавно телата с дима от кафето. В началото се смущавали от взаимната голота, но постепенно преодолели притесненията си, разказаха Явор Дамянов и Таня Гатева, чиито фигури са запечатани във фотосесиите.
Резултатът: всички кадри са изпълнени в духа на естетската еротика, която провокира вкуса на познавачите, не крещи, но трайно се запомня. Визията в черно и димът от тела започнаха да се появяват и по рекламните карета на лъскавите списания.
Спетема кафе дебютира в рекламното пространство преди време с един въвеждащ корпоративен клип. И там всичко беше в черно: черен мъж ходи в черна стая, а на ревера му - логото на компанията. Ключовият момент беше в ходенето. А това го бяхме виждали някъде. Блек лейбъл, така да се каже. Спорното тв-представяне спечели награда на Реклама Експо 2001 - също спорен форум. През ноември обаче последва ударната премиера на новата рекламна визия със затъмнените чаши и с телата от дим. И редно е да признаем, че те повдигнаха летвата и поставиха нови жалони в естетско-провокативния криейтив. Ще рече, разчупиха банализираните кафе-сюжети и дариха с пастелност копнежа за близост, асоцииран с кафето. А и в крайна сметка една идея, вдъхновена от пробитите небеса, ги запълни с билбордове.

Ивайло Георгиев







Златни
сребърници