Младостта като дижeстив

Като изключим няколкото филма на Дени Аркан и тв-сериалите, канадското кино е екзотично за нас. Ето защо се втурнах презглава към прожекцията на "Suddenly Naked" ("Внезапно гола) в НАТФИЗ. Нищо не знаех за филма, освен че е режисиран от жена и че заглавието му почти копира любимия "Naked" ("Голи") на Майк Лий.
В крайна сметка се оказа, че и в новия филм дрехите се свличат по-енергично от вдъхновение; комплексите вилнеят по-стипчиво от транс; думите се изпразват по-бързо от чаша вино... Дори монохромът се стеле като лондонски смог, но не, различно е.
Джаки (Уенди Крюисън) е модна писателка на 40 с всички атрибути на типа "Джаки Колинс" - хубост, светскост, хедонизъм... Лаптопът е за нея колкото оръдие на труда, толкова и поле на сексуални фантазми - с пантерски хъс литературата се превръща в кушетка и обратното. Джаки, като всяка храбра феминистка, живее в хаос, а сериозният й приятел Лайънъл (Питър Койот) играе по-скоро ролята на психоаналитик, отколкото на любовник. Не щеш ли, след поредното си разочарование (от амбициозен режисьор) Джаки получава талантлив ръкопис. Оказва се, че авторът му е 20-годишният Патрик (Джо Гобдън) - дангалак с пънкарски перчем и дръзка интелигентност. Изобретателният всезнайко я сваля набързо, сякаш жонглира с огнените си факли (за препитание). Тя не само урежда издаването на романа му, но се поддава и на порива към различност. За кратко - подвластна на оргазма, но по-вярна на сублимацията, Джаки си плюе на петите към своя комфортен безпорядък. Всуе. Младежката искреност корозира комплексарската й броня. Междувременно обществените апетити я преследват - пуска в дома си телевизията като лаком воайор (с предаването "Един ден на...") и ръси лъжи като перли. Продаденият й роман не върви, възрастовата разлика с Патрик я гнети, младостта се изплъзва и през либидото... Джаки пие, ли пие. Няма брод, нито сламка дори. Но когато при поредния махмурлук тв-екипът пристига, а младежът е изтеглил романа си и е поел на път, Джаки скъсва псевдонаниза и превръща фалшивото предаване в свое откровение. Следва хепиенд.
По-скоро сантиментално ироничен, отколкото сардоничен, филмът пращи от виталност. И закачливо се влива в болезнената катарзисно-еротична тенденция "застаряваща красавица в младежки лапи", лансирана от френското кино напоследък ("Училище за страст" с Изабел Юпер, "Алис и Мартен" с Жулиет Бинош, "Вятърът на нощта" с Катрин Деньов). И все пак връх в темата си остава "Кратък филм за любовта" на Кешловски. "Внезапно гола" е независима продукция, решена да надхитри холивудския монопол в Канада. Филмът на 55-годишната Ан Уилър, чиято филмография се състои от още 21 заглавия, е заснет за 22 дни, съдържа 38 парчета на местни групи, красивата Уенди Крюисън е канадка в Щатите, Джо Кобдън е симпатичен дебютант, а Питър Койот е прекрасен и като епизодик.
Е, можеха да ни бъдат спестени поне двайсетина минути от всичките 105 (както се случва с почти всеки филм напоследък). Но пък го изгледах права от начало до край (възкресих студентски спомени).
Ан Уилър мина през София на път за Берлинале, където "Внезапно гола" ще участва в програмата "Панорама". А българската връзка е младеж, когото открила в Канада, както тя самата се разголи пред публиката. Какво ли не прави киното...

Геновева Димитрова







От пръв
поглед


Внезапно гола, Канада, 2001, сценарист - Елис Фридман, режисьор - Ан Уилър, продуцент - Гевин Уилдинг, в ролите: Уенди Крюисън, Питър Койот, Джо Кобдън и др.