Славеят и розата на P.I.F.
Видеоклипът "Отлъчен" е по първия сингъл от предстоящия втори албум на група "P.I.F." и вече върви по екраните. Сюжетът му е съзнателно търсена аналогия с приказката "Славеят и розата" на Оскар Уайлд. Но в него ролята на славея е иззета от лирическия "аз" на "отлъчения" герой, който съчетава в себе си Уайлдовите образи както на птицата, така и на студента. Клипът е изключително малоцветен и опрян върху значещи контрасти. Фонът е чисто бял, като само фигурите на младежа и момичето, символизиращо красотата на неговата любов, са цветово по-наситени и, следователно, откроени.
Най-краен е цветът на розовия храст: анемичен и блед до мъртвина. Действието се развива аналогично. В началото на клипа героят и храстът съответстват на двамата и славея в приказката на Оскар Уайлд. Липсва само момичето, мотивиращо развитието на сюжета. Когато то се появява и застава пред розата, на екрана като субтитри се изписват следните нейни думи: "Красива си", "Хубаво ухаеш"... "Но не си червена". И то си тръгва. Младежът е разочарован. На свой ред той отива до розовия храст, докосва го и от пръста му бликва кръв. Този жест препраща към славея, който в приказния оригинал притиска сърцето си до един от шиповете на розата, за да я направи по-червено-красива от всякога. Напоена с песента и кръвта от сърцето му. По същият начин младият мъж жертва кръвта си, за да покрие анемичната бледност на храста с топъл пурпурен цвят. Но раждането на розата е същевременно умиране на героя.
Интересна е интерпретацията на P.I.F., които сливат образите на този, който се жертва (славеят) с този, за чиято любов се жертват (момчето). Не че идеята на Оскар Уайлд е смислово по-различна: заради скъпоценните камъни на друг момичето отказва розата, която младежът захвърля в калта, за да се отдава на прашасалите книги: "Ще се върна към философията и ще изучавам метафизика." Тоест той умира за живота. Но виждането на PIF, изразено чрез клипа, слива две значещи смислови единици в един носител: момчето. А това придава различен нюанс на иначе почти идентичното случване в клипа и приказката. Защото има съществена разлика между това друг да се жертва за теб и това ти да се жертваш за себе си. Идейната жертвеност на Оскар Уайлд е по-романтично видяна, докато у P.I.F. тя е по-реалистично отсенена. Въпреки че и двете попадат в глупавата щампа на романтика и патетизъм, отречени като не-действително случващи се. (Без коментар!)
А иначе целият клип е издържан в типичната за P.I.F. приказна атмосфера. Дебютът им бе парчето "Приказка" - изпипана композиция с джаз елементи, в чийто клип доминираха лекият мистичен дух и кукленските маски.
От музикална гледна точка "Отлъчен" се движи в познатото русло на мислени и оригинално осъществени композиции, с които познаваме P.I.F. от досегашните им изяви, на качествен аранжимент и нестандартни похвати. Но тук реминисценциите са по-безплътни, по-неуловими и се движат в рамките на идейното. Убеден съм, че вторият им албум ще оправдае и затвърди групата като една от водещите в новата вълна на българската рок- и попмузика.

Емануил Ангелов