Гледате ли сапунени сериали? Не! Но знаете за какво става въпрос. Знаете кой е последният най-нашумял сериал по кабелната или по националните телевизии. Почти всеки може да разпознае главните действащи лица под предлог, че баба му гледа всички сериали. В този свят на "драми" и "комедии" ни пренася и немският художник Юлиан Розефелд с видеоинсталацията си "Global Soap", представена в галерия "ХХL" на 5 април т.г. от Гьоте институт - София и Фондация "Съвременно изкуство".
Неособено приветливото пространство на галерията е превърнато в перфектна зала за експониране на съвременно изкуство. Цялата вътрешна площ е "опакована" с черен плат, като са оставени само четири големи прозореца, върху които се прожектират сапунените отрязъци. На стоп кадър текат сходни действия от различни сериали. На четирите екрана се сменят идентичните моменти, в които разплакани героини отмятат кичур коса от челото си, припадат, мигат кокетно с очи, зашлевяват шумен шамар на някой и т.н.
Юлиян Розефелд се интересува от схемата, по която работят продуцентите на сапунените сериали. С изследването си той показва как зад "оперите" стои дори добре премислена хореография. Оказва се, че повечето сериали имат не само сходна тематика, но почти идентична жестова хореография. Но колкото и да се изучава този блудкав жанр си остават въпросите, които Розефелд поставя: сериалите се гледат само от тези, които нямат какво да правят или те са масово явление, приковаващо все повече хора към малкия екран. Какво точно кара "публиката" да се захласва по сладникавите продукции? Всичко това въпрос на мода и предоставен резон за махленско клюкарстване ли е?

Мария Славчева