Минираното ежедневие

Българската публика имаше възможност да види представлението на една динамична, интересна и амбициозна млада трупа, с вече успешна и интригуваща биография и да се запознае с една от посоките на търсения в младия английски театър. "Малък динамит" е първата среща на авторския състав с чуждестранна публика.
Някои от младите английски драматурзи, които Вики Федърстоун е поставяла, като Сара Кейн и Дейвид Грег, са познати на българската аудитория. "Малък динамит" представя Аби Морган у нас - още едно от интересните имена на най-новата английска драма.
Двама приятели, Люсиен (Скот Греъм) и Антъни (Стивън Хогет) са на почивка. Единият е подреден, целеустремен, организиран, успешен. Другият е артистичен, непредвидим, непрестанно играещ, провокиращ, лентяйстващ. Изглеждат като много други. Под подреденото ежедневие на единия и артистизма на другия спят спомени, травми, напластявания от стари преживявания и върху тях стъпват някоя дума, фраза или поглед от настоящето, стъпват като върху мини, които, избухвайки, взривяват неочаквано преживяното. И, разбира се, една любовна история, белязала отношенията им, чувствителността им към общуването. Случайно се появява едно момиче, Мадлен (Айлин Уолш), което взривява покритите от рутинното ежедневие мини. Тримата ходят на плаж, на кино, ядат, разказват си безбой истории, в които винаги отново и отново се проявява основната история от общото минало; в които отново и отново реалност, въображение, кино и преса се замесват в безкрайна игра на (не)вероятното, за да изразят, да изкажат уникалната траектория на сега-появилото-се-чувство.
Така накратко може да се представи историята в спектакъла на Вики Федърстоун "Малък динамит". На пръв поглед нищо изключително. Изключителното е в умението на трупата да представи уникалното в преживяването на една лична история. Да предаде изключителната важност на някоя изглеждаща незначителна среща или разказ, на винаги за пръв път случващото се, да представят уникалното в неговото случване.
Динамичната, талантлива пиеса на Аби Морган е показателна за много типичния за съвременната британска драматургия интерес към вселената на микро-сюжета, на микро-преживяването на субекта - гмурването в ежедневното и изплуването от него в уникалното личностно преживяване, превърнато в невероятен сюжет. Сантиментално, романтично, натуралистично, фантасмагорично, комично се смесват в спектакъла.
На квадратната дъсчена сцена трима много добри актьори представят пестеливо, четливо и фино сложната мрежа на взаимоотношенията, споделят ранимостта на всеки, уж разказвайки истории от вестници, довършвайки ги с чувство за хумор в играта. И в тези обикновени истории (кой не е чел и разказвал такива) се разгъва пред зрителския поглед всеки един от персонажите и внезапно се възпламенява "малкият динамит" на чувствата - мигновен взрив, осветяващ света на всеки.
Спектакълът впечатлява с огромното доверие към текста, с умението на режисурата да го представи с чувство за хумор и внимание към детайла, с пластиката на жеста, с майсторството на неговите създатели да очертават ясно и дискретно траекторията на взаимоотношенията, да проявяват дълбочината на преживяването; и най-сетне - да осветят онези мигове, в които сред уж незначителното в ежедневното внезапно избухва като динамит нещо, което преподрежда и събира отново уникалния свят на всеки.

Виолета Дечева














Реплика
от ложата

Малък динамит от Аби Морган, продукция на "Пейнс Плау" и "Франтик Асембли" с "Контакт", Манчестър и с подкрепата на Арт център, Батърси. Гастролът е организиран от Британския съвет, НДК и ДТ-Пловдив. Режисьор Вики Федърстоун, сценография Джулиан Крауч. Представления в НДК на 9 и 10 април 2002 г.