Пот и потрес в Манхатън

Както ни е свикнал от "Седем", през "Играта", та до "Боен клуб", и в "Паник стая" Дейвид Финчър не изневерява на страстта си към параноичния съспенс. Разликата е, че тук в главната роля е жена. Нещо повече - Джоди Фостър. (Жълтата преса не спира да шуми, че изключителната актриса е заменила председателството на журито в Кан с ролята, отредена за Никол Кидман, преди последната да си счупи крака.)
Филмът е клаустрофобичен и мрачен трилър в манхатънски тризонет. Зарязана от съпруга си заради манекенка, интелигентната Мег Олтман (Джоди Фостър) се възползва от гузната му щедрост и купува за себе си и дъщеря си Сара (Кристин Стюарт) огромна "къщерация" от 20-те години на XX век в най-престижната част на Ню Йорк. По време на огледа брокерката им показва "паник стая" - херметично скривалище със собствени източници на въздух и вода, с телефон и монитори за наблюдение на къщата. Още първата нощ се налага да я пробват - връхлитат ги крадци (Форест Уитакър, Джаред Лито и Дуайт Йоаким). За зла беда точно тази стая е и мишената на вероломно-комичната троица - целта са пари, оставени от стария собственик. Майката-клаустрофоб е сама срещу злото (дъщеря й е не само сприхав тинейджър, а и диабетичка). Джоди Фостър търчи напред-назад като ранена кошута, голите й рамене разсичат зрака на нощта, а очите й шарят из делириумното пространство по-настойчиво от сигнала на мобилния й телефон. Невероятно концентрирана, както обикновено, актрисата буквално избутва филма. При това е бременна - нещо, което може да се допусне само по доминирането на средните планове.
36-годишният Дейвид Койп е на топа в Холивуд - от "Смъртта й прилича" насам е написал 16 сценария, в това число и "Спайдърмен". Не знам колко е талантлив, но със сигурност в "Паник стая" не блести с изобретателност. Може само да е благодарен на Дейвид Финчър - семплата драматургия е превърната от майстора на артистичния хорър в забавна неоготика. Дариус Конджи - обичайният оператор на Финчър - и този път вае психарска атмосфера от сумрачно зелено, мъждукащи бликове и блуждаещи лица, обаче не остава сам - след естетическо спречкване е заменен с друг (Конрад Хол).
Доста усилия са хвърлени в този филм, но резултатът е нещо като технологична вариация по Хичкок. Въпреки тревожното намигване към илюзорността на съвременните комуникации и дефицита на човешки такива, "Паник стая" е от онези добре направени филми, които предизвикват един-единствен въпрос: защо са направени?

Геновева Димитрова



От пръв
поглед


Паник стая, САЩ, 112 минути, сценарий - Дейвид Койп, режисьор -Дейвид Финчър, оператори: Конрад Хол и Дариус Конджи, художник - Артър Макс, музика - Хауърд Шор, продуценти: Гавин Полон, Джуди Хофлънд, Дейвид Койп и Кеън Чафин; в ролите: Джоди Фостър, Форест Уитакър, Джаред Лито, Дуайт Йоаким, Кристин Стюарт. Разпространява "Александра филмс"