Лeбедово езеро на Беларуския балет
Националният академичен театър за балет на Република Беларус грижливо пази големите традиции на прочутата Петербургска школа. Благодарение на Федерацията за приятелство с народите на ОНД, както и Фондация "Славяни" софийската публика има възможност в Салона на изкуствата да се запознае с майсторството на този колектив, на когото днес главен художествен ръководител е световноизвестният хореограф и артист академик Валентин Елизарев. Гостите се представиха с бисера на класическото наследство "Лебедово езеро" от П. И. Чайковски.
Както многократно ни бе подчертано, това е редакцията най-близка до оригиналната - Лев Иванов, Мариус Петипа, Александър Горски, Асаф Месерер. За нас непреходната красота на творбата се крие в блестящите "бели сцени", но възвишената хореография, прекрасната архитектура при сцените на кордебалета изискват виртуозно майсторство от изпълнителите. Такова майсторство и професионализъм колективът на Беларус притежава. Рядко сме ставали свидетели на подобен синхрон и чистота в изпълнението на прочутите "лебедови сцени". Завист събуди у нас и многочисления и превъзходен мъжки състав, имайки предвид проблемите на българските балетни театри в това отношение. Видяхме един забележителен шут (по необясними причини името му не фигурираше в програмата), както и един динамичен, артистичен зъл магьосник - Руслан Минин.
Колкото до изпълнителите на главните роли - Одета-Одилия и принц Зигфрид, преди да споделя впечатленията си, искам да направя уговорката, че българският балетоман днес е твърде образован и добре информиран. На своите сцена той е имал възможност да види най-доброто както от света, така и от сериозните постижения на българската школа. В този смисъл за мен народната артистка на Беларус Екатерина Фадеева все още има какво да постига - както в техническо, така и в актьорско отношение при изграждането на образа на Одета-Одилия. Игор Седко в ролята на принц Зигфрид демонстрира богати танцови данни, но и той още трябва да усъвършенства необходимите за образа благородство, маниер и аристократизъм. Въпреки тези забележки българската публика се наслади на един действително високо професионален състав, макар че още веднъж ще повторя мнението си, че голямата сцена на НДК, както и липсата на жив оркестър вредят на истинския театрален спектакъл.
От думите на негово превъзходителство посланика на Беларус при представянето на гостите пролича, че културната общественост, както и гражданите на Беларус гледат на своя национален балет като на национално богатство и се гордеят с него. Той има статут на отделна институция. Съставът е общо 100 души, солистите са 33-ма и фактът, че тези артисти играят на тяхната родна сцена, говорят, че условията за развитието им са добри.
Нашият национален състав не отстъпва на гостите по професионалните си достойнства. Но в годините на преход 120-те щатни бройки бяха съкратени до 57, а талантливите ни танцьори още от балетното училище сключват договори за чужбина, подгонени от нечовешките условия, при които са поставени. Струва ми се, че това сравнение говори красноречиво за отношенията към културните ценности в двете страни.

Маргарита Михайлова