Трио Капеле -
музика отначало докрай


Трио "Капеле" е клавирно трио в състав: Лий Филипс - пиано, Кеворк Мардиросян - цигулка, и Фелис Магенданс Фаръл - виолончело. Гастролираха на "Софийски музикални седмици" през 1997 година и сега фирмата "Гега Ню" издава документалните записи, направени от екипа на БНР - Стефка Маждракова и Ивайло Литов. Великолепни записи на един фантастичен ансамбъл! Спомням си, че пропуснах концерта на музикантите, които идват от Съединените щати. Спомням си също, че дълго се говори за този концерт и за ансамбловата философия на тримата. Единият от тях е фигура, популярна и тук: Кеворк Мардиросян бе сред тримата известни концертмайстори на Пловдивската филхармония, когато там на пулта бе Добрин Петков. Последните 12 години той свири и преподава в САЩ. Пианистът Лий Филипс е също толкова известен в страната си и извън нея, както и ученичката на Янош Старкър - Фелис Фаръл. Самото трио има вече 10-годишна история и както пише в буклета на диска, "счита Янош Старкър и късния Дьорд Шебьок за свои духовни наставници". Във всеки случай, отношението към камерното музициране като към спонтанен, искрен, толерантен и същевременно естетски, изпълнен с красиви звукови перипетии разговор и неговата реализация с помощта на внушителни инструментални и звукови ресурси прави силно впечатление и интригува по отношение на прочита на всяка творба от програмата. Си мажорното клавирно трио е първата камерна творба на Брамс изобщо. Естествено е дори и след по-късната преработка, музиката на 21-годишния творец да създава известни проблеми в организацията на формата и акцентите в нея. Толкова естествено и леко "четат" посланията му музикантите от "Капеле" - с вдъхновяващ баланс, с взаимно слушане на другия тембър, на чиито "въпроси" се отговаря с трепетна гъвкавост.
Много силна е съществуващата симултанност на вибрациите между тримата. А в тембровите полусенки, в звуковите видения на Дебюси това особено се откроява. Никакъв проблем (все пак записите са документални) в смените на движението, в усещането за дъховете в тази реч, също ранна за създателя си творба, която се следи с удоволствие; красотата й е неуловима, сякаш умишлено скрита в непрекъснато промълвявани предчувствия. Интересното тук е също, че тази композиция на Дебюси се е считала за изгубена и е публикувана едва през 1986 г. - близо 100 години след написването й. И съответно се изпълнява и записва от сравнително кратко време. Така че интерпретацията на трио "Капеле" е сред малкото, публикувани досега. И накрая - "Кафе Музика" от Пол Шонфийлд (1947) - американец, чиято постмодерна, кросовърова музика пресъздава звуковата атмосфера на кафенето - артистичното средище и досега за някои места по света. Амалгама от салонния звук на ХХ век, еманация на популярното, в която изпитанията за състава на клавирното трио поемат в съвсем различна посока с още по-релефни изисквания по отношение на лекотата, финеса и артистизма - сякаш мислена за трио "Капеле".

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


The Kapelle Trio
Live in Sofia
Gega