Пасков като инсталация
Този "голям писател и директор" ми каза, че инсталациите не са изкуство, пише във възмутения си e-mail от 9 юли германската галеристка Паула Бьотчер. И е решена да се бори срещу невероятната проява на цензура в Българския културен институт в Берлин. Галеристката е събрала произведения на млади художници от Източна Европа в международния проект "Ostensiv", показан в Лайпциг и в Москва. В Берлин изложбата е разпределена в няколко културни института.
Дни след откриването й под ударите на Виктор Пасков попадат произведенията на Даниела Костова (България) и Адриан Паци (Албания). Любопитно е, че "големият писател и директор" е цензурирал произведение, показвано у нас в началото на годината - също в рамките на международен проект "Странични ефекти" с куратор Илина Коралова. Става дума за видеото на Даниела Костова, което представя туристическа разходка в София. Забавното е, че гидът обяснява забележителностите на детински английски, а те самите се виждат откъслечно и под необичаен ъгъл поради черната фаша, минаваща през средата на кадрите. Излиза, че в България произведението има своята публика и висока оценка от страна на критиката, но в Германия то не е изкуство...
И ако големият писател не е гледал изложби на съвременно визуално изкуство в София, би могъл да проследи представянето му в Берлин през 90-те например. Тогава в галерия "Ифа" бяха показани инсталации на наши художници с международна известност от вече зрялото поколение. Връзките продължават и днес: в края на май във в. "Култура" Недко Солаков разказа за представянето на проекта си "Живот (Черно и бяло)" в Мюнхен, който предстои да бъде показан и във Франкфурт (ако Виктор Пасков не го цензурира отново, превръщайки го в друга инсталация)...
Скандалът е огромен. Фактът, че подобно отношение към съвременното изкуство е проявил и директорът на Чешкия център, съвсем не го намалява. Срамът си е наш, български.

Диана Попова