Митове и легенди
от 80-те години на XX век
Известно ми е, че учениците от класическата гимназия (наричани с едва доловима ирония от директорката "питомци") могат да бъдат дразнещи, когато задействат механизма на привилегированата затворена общност. Много от най-близките ми приятели са бивши съученици и учители, а други с основание смятат, че трябва да им бъде присъдена диплома honoris causa за годините, прекарани в близки срещи с човеци от този вид. Но все пак аз съм завършила преди 15 години - от перспективата на изминалото време и най-вече поради честите колективни преразкази, спомените ми са се разпаднали на нещо като митологеми. Някои са хлабаво организирани около клюкарски сюжетни линии, има зачатъци на теории за произхода, класификации на видовете, предметите и инструментите за изтезание, героични подвизи, провали.
Трябва да ви предупредя за две неща: на митологията не е присъща историческа достоверност, както и някакъв особен смисъл извън ритуалното й преповтаряне.

Произход

Гимназията е замислена и създадена от Людмила Живкова явно за нула време (вж. Златна ера). Предполагам, че е била вдъхновена от някакви мистични индоевропейски идеи на Рьорих, но това е забулено в тайна и не е застъпено в учебния материал. Все пак в началото се е преподавал санскрит от мъж или жена на имe Рама Кришна или Кришна Рама. Било е предвидено да се учат и още по-екзотични езици - примерно хетитски или древноперсийски.

Епохи или Ери
Златна

Първият випуск спешно е набран от измета на вселената (неприетите в нито една софийска гимназия) през септември без никакви изпити. Това довело до неочаквано добри резултати. Мъжете от първия випуск бяха като минойците - благородни, достойни и морални. Някои станаха стрелци, някои - химици, а най-добрите сред тях написаха новите учебници по история. Жените бяха качествени.

Сребърна

След началния порядък и хармония колелото се завъртя, полюсите се раздалечиха, мярката залиня и се появиха крайностите. Сред хората от втория випуск и нататък умните бяха блестящи, но неуравновесени, спортистите бяха смели, но агресивни, жените - красиви, но и опасни.
Ръководството се опита да овладее екстрема, като някъде по това време въведе приемен изпит по български и руски - руският би трябвало да отсее неукротимите, но всъщност продължи да поддържа елемента на случайност в подбора. Процесите на ентропия донякъде се уталожиха, но моделите вече бяха заложени (вж. Породи).

Бронзова

Първоначалната близост между учители и ученици (почти еднакви на брой в първите години) се разми. Учениците вече бяха категорично повече и като едни доблестни Ахейци се заеха със спорт (вж. Спорт), междуособици и свалки. Учителите на свой ред, вече от подобаваща дистанция, се заеха да измислят и усъвършенстват уредите за изтезания и контрол (вж. Уреди).
Когато минаха 10 години от началото и колелото направи един пълен оборот, настъпи

Желязната ера

За нея не знам почти нищо, с изключение на това, че катаклизми предизвикаха миграция, но мнозина устояха. Приемният изпит се видоизмени и, както ми се похвали директорката г-жа Тончева, сега тя подбира учениците един по един като череши от купа. "Като цветя за китка" - се поправи после тя, но аз вече разбрах, че в дадения момент се беше превъплътила в Марлон Брандо от "Кръстника". (Фолклорен факт е, че г-жа Тончева е мечтаела за кариера на актриса, и, бога ми, тя би била от ранга на Невена Коканова.)

Породи
Жени

Чудни хубавици, празноглави, редки като диаманти, но нетрайни, застрашен вид. С красотата си предизвикваха по-серт учителките да им търкат лицата със сапун в момичешката тоалетна. Постепенно този вид беше заличен от Умни, красиви, амбициозни. Това е запазената марка на класическата гимназия, нейната прославена порода (breed of honor). Те датират от самото начало и видът им процъфтява. Единствената им слабост е склонността към връзки и бракове с преподаватели (от гимназията и университета) и други авторитарни фигури. Тези, които се измъкнат, ще триумфират.
Симпатични - червенокоси, зеленооки, нехайни, понякога ексцентрични, нежелаещи да се доказват и да успяват. Страдат от мързел и липса на целенасоченост. Но умеят да подбират по-добре партньорите си.
Жени-учени - също уникална порода. Те могат да насочат длетото на ума си и пилата на постоянството си във всякакви посоки - от византинистика до информатика - и ще напредват постоянно, без да търсят признание. Гръбнакът на истинската наука. Ако ги опознаете, ще откриете, че имат чувство за хумор и вкус към добрия разговор на чаша вино. Какъвто и да е, личният им живот не е пречка. Често раждат и по няколко деца.

Мъже

Гении - да, във всеки випуск (освен първия - преди екстремите) има поне един, а понякога - двама-трима. Изключителни умове, смайващо надарени най-често в областта на езиците. Капацитетът им изглежда необятен, а комбинативният им интелект - непроницаем. За съжаление, поради напредващата ентропия (вж. Епохи или Ери) гениите често се оказват жестоко ощетени в някои отношения - социални умения, чувство за реалност, физика, психика. Понякога се доближават до образа на идиота.
Таланти - за разлика от гениите, дарбите им са разпределени по-комплексно. Това са мъже с, общо взето, прилични физически данни (някои впоследствие ги доразвиват), проницателни, гъвкави умове и многобройни умения. Характерите им са силни, но нестабилни. Те страдат от различни проявления на нарцисизма (което може да ги доведе и до провал) и се изявяват най-добре в областта на изкуствата.
Практици - като ученици не блестят особено. Правят впечатление обаче на зрели и уравновесени, мъжки понасят неуспехите и са добри организатори. След гимназията продължават да се развиват, ориентират се бързо, възползват се максимално, работят целенасочено, без да са лишени от въображение. Ако запазят морален интегритет въпреки опортюнизма си, преуспяват.
Разбойници - почти филмови образи, те притежават някаква харизма и предизвикателност, заради която са особено популярни като ученици. Никой порок не им е чужд и на моменти са дяволски изобретателни и пакостливи. Чарът и сексапилът им са така неустоими, че се случва дори момичета от породата "умни, красиви, амбициозни" да пропилеят години в тичане след тях. За нещастие, но напълно според правилата на Аристотел, дързостта им става саморазрушителна и те завършват като трагични герои.

Спорт

До желязната епоха в класическата гимназия се практикуваха следните спортове: футбол (сред мъжете от първите випуски има професионални съдии); кърлинг (в коридора с чайник и метли); СНЯГ (Спортно Носене на Яйце с Гъз), мамби (рязко захлупване на спящ субект със собствения му дюшек) и космонавт (рязко изправяне на леглото, при което спящият субект излита).

Уреди за изтезание и контрол

Тъй като преподавателите ни са безкрайно изобретателни в това отношение, ще дам само три примера: В часовете по култура великият Радев ни контролираше с удар по главата по следния селективен тертип: за усмиряване - с дневника, навит на тръба; за глупост - с масивна книга (примерно "Гръцката цивилизация" на Шаму); за дразнещо поведение - с малък тефтер с остри ръбове.
Учителят по математика г-н Куртев, основателно фрустриран от бездънната ни игнорантност, систематично ни замерваше с тебешири, но рядко уцелваше. Докато не стигнахме до стереометрията, или нещо такова, където се използват триизмерни геометрични фигури от тел - при отлично попадение те се нахлузваха на главата на жертвата за всеобща радост.
В часовете по латински незабравимата Флора заключваше един отявлен гений (вж. Породи) в шкафчето, когато ставаше необуздаем. И наричаше съучениците му "лигави същества, от които се стича глупост".

Злодеи

Сред учителите и учениците се срещаха злобари и гаднярки (като преподавателката по морал и право Мария Димитрова), но гимназията захрани един свръхзлодей, повери му комсомолските пари и след година прибързано, но всъщност съвсем навреме го изключи. През 90-те редица спестовници не проявиха този здрав разум и тогава Иво Недялков се прочу. Като истински злодей с размах той има особен вкус към облеклото - в училище ходеше със сталинистко костюмче (като д-р Зло от "Остин Пауърс"), а наскоро го срещнах в супермаркет, облечен като Оскар Уайлд.
* * *
С това ще приключа, но ако някой се интересува, мога да му изпратя и разделите Празници, Клюки, Свещени Предмети и Ключови въпроси.

Калина Гарелова
Випуск' 86

P.S. Пример за ключов въпрос: Георги Бакалов към деветокласничка за оформяне на годишната оценка: "По какво ще познаем Адам и Ева на картина с много голи хора?".
P.P.S. Верният отговор е: "Те нямат пъпове, защото не са родени от жена".
Аз съм Иван Генов, а това е Партенонът
Иван Генов