От мястото
На 25 октомври т.г. имах шанса да бъда част от публиката на "Шоуто на Слави" с гост Лий Чайлд, английски писател от Ню Йорк, добил световна популярност с криминални романи. Лий Чайлд е любимият писател на Слави Трифонов и аз блажено предвкусвах романтическата картинка "Народ и Поет", но ситуацията се усложни...
Защото отблизо видях фантастичния формален професионализъм на екипа на шоуто, но и това как (предпочитаното от мен) съдържание е невъзможно. И не защото читателят Слави се интересуваше не точно от продадените в милионни тиражи книги на Чайлд, а от техните финансови и кинопроекции. И не защото когато предложи на Чайлд да коментира запис, в който приятелят му Бойко Борисов го смъмря за непочтителното му отношение към Калина, железният писател непринудено заяви, че заснетият човек е пълен с насилие и трябва да съобщим за него на полицията... И не защото Чайлд години наред е работил в подобно шоу и умее да направи разговора пинг-понг.
Погледът отблизо ми даде възможността за следните наблюдения.
Успехът на шоуто на Слави Трифонов е гарантиран, защото неговата публика няма никакви проблеми с четливостта и интерпретацията на съобщенията (очаквани от нея). Защото то най-пълно изразява доминантния тип култура у нас - културата на изключваните или вече изключените от обществото. Шоуто на Слави се превръща във възмездие за преживения от тях провал. Несравнимият му рейтинг огласява волята житейските норми и правила, които тези хора споделят, да бъдат приети като нормалност.
Слави Трифонов не е плондер, издут от изсмукания престиж на поканените в шоуто гости. В самодоволната вселена на агресивния водещ участниците снизхождат, чувайки как "народът" им шепне: "Паднахте ли ми...". И повечето от тях (отбранително) флиртуват с него.
А останалите телевизионни предавания - изразяващи интересите на официалните институции или на образованите среди, или друго - са действително маргинални спрямо доминантната култура у нас. Да, колосалната аудитория на Слави Трифонов предизвиква респект, но чувствителна ли е тя към някакви други организации на смисъла, различни от циничните конструкции, предложени в неговото шоу.
Не съм сигурен.

М.Б.