Млади?..
Все по-често стремежът към свобода и многообразие в съвременното изкуство бива преексплоатиран, а всъщност не се показва нещо ново и различно като замисъл и изпълнение. Трудно е еднозначно да се определи в какво точно се изразява съвременното в изкуството ни и дали изобщо могат да се набележат някакви тенденции; експозицията, подредена на "Шипка" 6, която представи произведения на млади автори (до 35 години), също не даде точен отговор. Изложбата бе организирана след Национален конкурс за млади художници и критици, организиран от Международната фондация "Св. св. Кирил и Методий" по повод нейната 20-годишнина. Конкурсът е предоставил награден фонд от 22 000 лв.! Участвали са 228 автори. На журито с председател Светлин Русев сигурно е било доста трудно да определи кого да награди, но наградени има - и то цели 12.
Общото усещане от изложбата е мрачно, дори апокалиптично, споходено от вик на отчуждение, безизходица и сивота. Скуката е допълнена от еднообразие и непреодоляно влияние от конкретни академични преподаватели.
Погледът най-напред се спира върху няколко мащабни скулптурни композиции, разхвърляни из изложбеното пространство. "Присъствие"-то на Ивайло Аврамов, получил първа награда, е абсолютно олицетворение на идеята за духовна пустота. Произведението е изградено от група посипани с цимент столове, безразборно разположени около маса, върху която е поставена ваза със сгърчена от старост и болка роза. Общата картина е допълнена от композицията на Тодор Ламбов "Маса за самотници", посветена на Иван Радоев - чиния с риба, поставена върху бяла маса, е "притаила дъх" в самотно очакване. Може би единствената скулптурна работа, внушаваща положително чувство, е "Въздушен финт" на Николай Колязов, също първа награда. В нея група отломки се носят над меко, бяло пространство, сякаш леко подети от вятъра.
Излъчването на живописната част от изложбата не бе много по-различно. Моника Попова (първа награда) беше представила три голямоформатни композиции с лек еротичен привкус: "Неизпитаното", "Бялото, Червеното и Аз" и "Белият корсет". Експериментът на авторката в областта на бродерията върху платно все пак си е свежа идея - в сравнение с всичко останало.
В черно-белите платна на Деница Господинова (втора награда) самодоволният предизвикателен поглед на Естела Уорън, разголила бедро под черната си вечерна рокля, и ухилената Клаудия Шифър по блузка и гащички трябваше да внушават идеята, че "Момчетата не плачат"...
Интересно беше хрумването в ненаградената работа на Ива Вачева "Напластяване на присъствие". В серия снимки тя показва пътници, стоящи върху седалките на влаково купе (маслена живопис върху платно). Към тях е изложила същото това платно с яркочервени седалки, върху които като призрачни сенки са се вградили присъствията на пътниците.
"Отражения"-та на Симеон Стоилов, получил първа награда, донякъде впечатляват с търсената по различен начин пространствена дълбочина. Трите композиции създават усещане, сходно с духовността на източното изкуство. Графиката бе представена от незначително количество работи, сред които с поощрителна награда бе удостоен Пламен Соломонски за "Наранени повърхности".

Светла Петкова