За концертното мероприятие

Защо ходим на концерт? Защо изобщо се случват концертите? Какъвто и отговор да дадем на тези въпроси, той все би съдържал в себе си някои думички като "общуване с музика", "моменти на уединение" или нещо свързано с красотата, или нещо свързано с естетическото преживяване на художествения факт - предположения все по-близко до празничното, отколкото до делничното. Но на концерта на цигуларката Даниела Ризова и пианистката Мина Иванова, включен в цикъла "Рефлексии" на Агенцията за камерна музика, суровата действителност хвърли грозна сянка върху концертния факт. В залата на музея бе кучешки студ - общо взето, най-уютно там се чувстваха кристалите, очевидно щастливо обагрени от мисълта, че компанията им може да се попълни с нови видове от редиците на меломаните. При положение, че ти без да свириш, си вкочанен и обсебен от мисълта за това, какво можеш да очакваш и да изискваш от двете дами, които бяха подготвили сонатна вечер с произведения на Дворжак, Пипков, Вила-Лобос и Акира Юяма - вечер на националната специфика в музиката, в която срещата между четири школи бе повече от интересна. Като идея. За оценката на реализацията би трябвало да се прибавят и няколко килокалории догадки; защото няма нищо по-неприятно от това да свириш и да се бориш с вкочаняването на пръстите си. Да не говорим за това колко е вредно! И все пак от музиката, която смело звучеше в застиващото пространство, да не мога не отделя Сонатата-фантазия на Ейтор Вила-Лобос - едно произведение, което много рядко се свири тук и в което чувственият характер на мелодиката и специфичната звукова сплав между тембрите успя да задържи вниманието извън сферата на битовото. Там сякаш и изпълнителките съумяха да надмогнат ситуацията от поредната битка с последствията от неуредените взаимоотношения с топлофикация. Всичко би могло да бъде много по-нормално и далеч от този псевдодраматичен сюжет, ако бе направена единствената възможна професионална стъпка от ръководството на агенцията - своевременна смяна на залата. Тогава концертът нямаше да падне до равнището на планирано мероприятие.

Екатерина Дочева







Крешендо
декрешендо