Точка десета: Икономията е задължителна

Пиратите

- Икономията е задължителна. Какво значи това?
- Това значи да не правиш две неща там, където може едно; да не пускаш метро, където минава трамвай, да няма маршрутки, където има обществен превоз, Общината да не дава пет лева, където минава с три, да не се прави всяко нещо по два пъти, от раз да се прави добре. Казват: "да имам на българина втория акъл". Много вярно - да си променим националния характер. Да го направим... по-градски.
Нека развия любимата си тема за адмиралтейската тактика. В Европа преди 400 години няколко страни притежавали огромен флот - грамадни кораби, с много оръдия, с войници и коне на борда. В същото време имало и пирати - хора дръзки, умни, малобройни, които с малките си кораби разказали играта на адмиралите. Пердашели ги при всеки удобен случай и дори във военноморската база Кадис шетали като у дома си. Тяхната тактика е тактиката на абордажа. Те не товарели корабите си с оръдия и морски пехотинци, защото самите пирати били и моряци, и артилеристи, и абордажници, и маризчии от висок ранг. С малко постигнали голям ефект. Изненада - скоро след появата на пиратите всички европейски адмиралтейства уставно забранили абордажния бой като средство. Питаш ли се защо? Самите пирати гледали да докопат за гърлото врага и да се колят човек срещу човек, а войниците били много пъти повече на брой - можели са да ликвидират пиратите и всеки официален враг със същата тактика много лесно.

- Имало е лоби - дървено, корабостроително, оръдейно...
- Точно така. Военните доставки определили тактика, печеливша за малцината, които стоят на брега, не участват нито в артилерийски, нито в абордажни двубои и печелят страхотно. 400 години по-късно това е тактиката на всички администрации. Това е адмиралтейската тактика. А аз искам да приложа, доколкото е възможно...
- ...пиратската.
- Като говоря, че икономията е задължителна, имам предвид, че софийската градска политика в никакъв случай не бива да бъде адмиралтейска. А тя е! Като живееш в Панчарево, къде мислиш, че ти изхвърлят боклука? В Суходол. Заедно с боклука на Кремиковци и Нови Искър - на 25 км разстояние на курс средно за града. Вижда ти се скъпо? Скъпо ще е - така искат адмиралите. Защо мислиш от 50 години никой не е купил завод(и) за изгаряне на боклуците?
- Сега, понеже говорим за план, пак питам: какво означава "икономията е добродетел"? Примерно, прокарваш метрото по най-евтиния начин?
- Да, по най-евтиния начин, най-бързия, по-най логичното и плитко трасе, по най-правия път - един-единствен диаметър, защото няма нужда от метромрежа, няма кой да я ползва (и никога не е имало). Градът няма нужда от три диаметъра. Довършваш първия и единствен диаметър час по-скоро, пускаш вагоните, които вече си купил (те стоят 20 години на склад) - и не купуваш автобуси. Адмиралите искат да строят метрото цял живот, по многобройни и лъкатушни трасета, по възможност - без спирки, дълбоко, автобусите и маршрутките да останат както са или да се увеличат, ако може - познай защо?
- Англичаните казват: "Евтиното излиза най-скъпо".
- Така е. Но не и в случая с метрото. След като вече си започнал и си купил подвижния състав, и си построил половината...
- Не говоря само за метрото. Какво разбираш под икономия в един генерален план - пестене на гориво...
- Преди всичко, пестене на територия. Нито педя нова територия не бива да влиза в градските черти. Защото старата стига за два и половина пъти по-многолюдна София, отколкото е тя сега. Ако днес някой заяви: "Територията ще намалява, транспортът ще се скъсява, строителството ще се ограничава, София спира да расте", такъв човек е стъпил здраво на земята; той е отговорен пред бъдещето. Няма да прави заеми, които други ще връщат. Ще строи само там, където нещо събори, ще залесява навсякъде, където може. Няма да усвоява, ще подобрява. Това трябва да лежи на дъното на плана-закон. Това, че 12 или 50 години не го правим, не клати моите представи за демокрацията, клати моите представи за здравия смисъл на българина.

октомври - ноември 2002 г.