Красотата се разраства
До 7 януари т.г. в "Параклис"-а на Националната художествена галерия бяха изложени 35 портретни фотографии под наслов "Bulgarian beauty". Мнозинството представени големоформатни творби са познати от публикацията си в сп. "Егоист", а самата изложба е премиера на независимата творческа група "PerfectDay", която респектира с амбицията си в областта на визуалната комуникация и арт мениджмънта. Членове на "PerfectDay" са чудесната Мариета Ценова, стилист и творчески директор на "Егоист", Павел Червенков - фотограф, Богдана Златева и Деян Петков - графичен дизайн и мултимедиa (вж. повече на адрес www.justaperfectday.com). В изложбата са включени и фотографии на Александър Моллов, Александър Нишков и Иван Марков. Заснети са 36 млади жени, между които по-популярните са Десислава Тенекеджиева, Снежина Петрова, Александра Сърчаджиева, Виктория Терзийска, Мария Илиева, Соня Васи, Ида Даниел, Десислава Гаврилова и Цветелина Йосифова, Антония Анакиева, но и по-неизвестните не им отстъпват по объркващо обаяние. Впечатляващ е списъкът на професиите на тези действително осъществени жени: актриси и музикантки, студентки по логопедия, информатика, архитектура и изящни изкуства, телевизионен водещ, фейсконтрол, консултант в магазин, вокалистка, хореограф, волейболистка, крупие, адвокат, поет и преводач, преподавател по латински, артпромоутъри.
35-те фотографии предлагат изискана, остроумна и ненатрапчива версия на женската красота; работите са едновременно пределно-естетски, но и комуникативни в най-добрата стилистика на lifestyle-изданията по света - и тук съм длъжен да заявя увереността си, че успехът на българския "Егоист" се дължи предимно на визуалната мощ на Мариета Ценова, не и на предимно махленските си текстове. Познатите от медиите лица/характери днес са визуално развити в нови обстоятелства, поощрени са незасегнати дотогава техни драматични/екстравагaнтни черти - и всичко това е направено с нужното внимание, с тих такт. В много случаи визионерската решимост на стилистката и фотографите е съчинила цели светове, градски светове (които, прочее, са разнебитили тотално представата за красота тип "танцьорка" от ансамбъл "Филип Кутев").
Що се отнася до заглавието на изложбата, то е закачливо само в контекста на прословутия американски филм - иначе функционира напълно сериозно, за да извика наум всички националистични щампи на красотата и да им покаже, че може и по-иначе... В този смисъл показаното от Мариета Ценова и нейния екип представлява едно и храбро, и уютно алтернативно пространство, в което се чува възгласът: "Българката е красива", актуализиращ без всякакви националистични предразсъдъци определенията ни за красота.
Струва ми се уместно да приведа един обширен цитат от произведената в класика балканистична книга на Мария Тодорова, оставяйки на читателя да го пренапише в духа на 90-те години на миналия век и да мисли изложбата "Bulgarian beauty" през новосформирания филтър:
"Само една жена успява да развълнува въображението на Смит, при това с качества, смятани по онова време за мъжки - въпреки настояването му, че тя е "женствена до мозъка на костите си". Тя е българката Цвета Бойова, родена в македонско село, завършила медицина в Софийския университет и след като загубила мъжа си, баща си и двамата си братя при турски набег, предложила услугите си като медицинска сестра и лекарка на македонските чети. Смит бил очарован да получи обяд от три части, сервиран от жена, която по липсата на достатъчно сребърни прибори ги миела след всяко ястие:
"За човек, почти забравил какво означава цивилизацията и също като спътниците си отдавна невидял сюртук, това беше манна небесна: да пиеш следобедното си кафе, сервирано от жена, която познава Толстой, Горки, Бебел, Карл Маркс и лидерите на социализма от А до Я, за която Шекспир беше нещо повече от име и която имаше свои възгледи за драмата и модерното общество, възгледи революционни, но интересни".
Описвайки я като истинска Жана д'Арк, Смит е видимо омаян от неопределимото в Бойова: "Не съм срещал мъж или жена, които да са й равни. В нея имаше нещо неопределимо, което я правеше удивителна".
Такъв, точно такъв тип красота разрастват Мариета Ценова и "PerfectDay" - и аз не мога да не се съглася с нея. Наистина - от крехките пеленачета в кувьоз до възрастните дами в зала "България" - жените у нас са красиви, истински красиви.

Марин Бодаков