Да зарадваме Алиса!
Книгата, като всичко в този свят, се състои от елементи, всеки от които е обект на анализи, проучвания, развитие. То е също и изкуство, понякога преди всичко изкуство. Обаче е и съвкупност от сетива, взаимност, обмен на духовност, естетика, емоции и физически допир. Много прилича на връзката между хората. Хармонията е съществен елемент. Къде да я търсим и как да я постигнем? Характеристиките на всяка отделна личност определят нуждите й. Алиса казва: "Каква е тази книга без картинки и разговори?".
Тъкмо за една детска книга искам да поговорим. Старата тема "колко е детска детската книга" засега оставям на страна. Но всички ние познаваме "Пинокио" добре, още от детството си. Дори някои от по-"особените" поколения са си общували и с неговия брат-близнак Буратино.
Стане ли дума за "картинките" на "Пинокио", в съзнанието изниква едно-единствено име - Марайа. Италианската класика, символ на идеала за детска илюстрация! До такава степен не се признава друго, че всички след него се опитват да пресъздават версии на същото, но далеч по-неуспешно. Малко сладникавата, но безспорно виртуозна трактовка на материала и стилизацията на образите е тежко предизвикателство за всеки следващ автор.
Трудно е да се състезаваш след фаворита, особено ако е легенда. За добро или лошо, едно от най-новите, този път респектиращо издание, е дело пак на италианец - Роберто Иноченти. Далеч не подценявам качествата и приноса на останалите "виновници" подобно вълшебство да види бял свят (книгата е от поредицата на Издателска къща "Кибеа")! Но да се върнем на Иноченти.
Отдавна не ми се беше случвало да онемявам при вида на детска книга! Как се прави това? Какъв е този човек? Работата по рисунките сигурно му е отнела години и същевременно те звучат като изпети на един дъх. Стилът трудно подлежи на определяне, освен като "негов". Може да откриете по мъничко от френските новаторски течения в началото на миналия век, наивизъм, Йеронимус Бош, Питър Брьогел, а също и реплики на Марайа. Но нито едно от тези влияния не доминира, а индиректните, нарочни заемки не са в никакъв случай плагиатство. Владеенето на техниката до съвършенство се съчетава безупречно с изтънчена, дозирана и съзерцателна любов към детайла. Познаването на епохата, невероятното разнообразие от типажи и състояния, играта на светлини и сенки звучи като английски театър в италиански мизансцен. Неподозирани полети на въображението и картини в картините. Всичко това се слива в хармоничната цялост на колорита, без бъбривост, преиграване и раздробяване на общото композиционно звучене. Пристъпваш в един нов, непознат, едновременно реален и фантастичен свят. Свят плашещ и възторжен, драматичен и приказен, с една дума - магия.
Цената била висока? Следващият път, преди да купите непотребна вещ, помислете колко прекрасни книги има, които можете да притежавате! Алиса би била доволна! Вярвам, децата ви също!

Здравка Брайкова