Сегела (пак) в София
"Българи, не използвайте голи жени, а продуктивни идеи! Вложете в рекламите си въображение, а не порнография!" С тези думи специалистът по реклама Жак Сегела започна лекцията си "Как творчеството влияе на рекламата и какви са предизвикателствата на утрешния ден?" (16 януари т.г., СУ "Св. Климент Охридски").
Добронамереният апел към представителите на рекламния бранш беше предшестван от реклама, в която пенис пее и танцува под звуците на любимото си музикално радио. "Ето такива реклами не трябва да правите, а като гледам вашите улици и вашите телевизии, вие правите точно нещо такова", добави Сегела.
Дипломираният доктор по фармация запозна българската публика със седемте битки на съвременния рекламен Херкулес - да убие грандоманията, да възвърне доверието в качеството на продуктите, да създаде желание за потребление, да бъде мултикултурен, да защитава етиката и обществените ценности, да отвори вратите на своята агенция към света, да работи за оцеляването на качествените марки.
"Шансът на България е, че е малка, а сега "Small is beautiful". Точно в такива малки страни ще се създаде новият световен ред. Само ако покажете собствената си култура, можете да сте наравно с всички останали държави", увери присъстващите Жак Сегела.
Освен че разказваше вицове и показваше световни рекламни клипове (с пояснение след кои от тях е добре да се ръкопляска и кои заслужават порицание), рекламният гуру даде цветисти определения и практични препоръки: "Идеите са като сперматозоидите - съществуват милиони, но само един ще прескочи бариерата и ще създаде бебе"; "Парите не правят идеи, но идеите правят пари", "Внимавайте да не убиете хрумванията си с много тестове.
По-малко тестове, повече тестикули!"; "Най-добре днес търговците да споделят властта си с поетите".
Въпреки нетрадиционния за университетска проява ограничен достъп (само с покани), желаещите да слушат Жак Сегела бяха много - от известни в рекламния бранш лица до начинаещи и любители. Тези, които не бяха допуснати от охраната в Аулата, гледаха лекцията на видеостена във фоайето. А тези, които не се добраха и до фоайето, разпространиха слуха, че събитието се предава on-line.

Анахит Хачикян