Мария Василева:
Участвам в тази класация с уговорката, че поради отсъствие от страната не успях да видя част от изложбите през изминалата година. Като се има предвид обаче, че съвременното ни изкуство почти се е изнесло в чужбина, едва ли съм изгубила много.
Точно по тази причина ми се иска да започна с българските изяви по света и най-вече с артистичното и кураторско участие в Манифеста 4 във Франкфурт. Следват: Биеналето в Цетине, Черна гора; изложбата "В търсене на Балкания" в Грац, Австрия; "Bound/less Borders" - Първи пътуващ Балкански проект на открито в Белград и др. И разбира се, участията на Интерспейс в различни проекти в Англия - една успешна за тях година, завършила с акцията М.А.Р: case study.02. (каквото и да означава това) в СГХГ.
На нашенска територия ще отбележа българо-австрийската изложба "Двойна връзка", курирана от Яра Бубнова и Георг Шолхамер. Избирам я заради успешната формула да се свържат чрез един проект три галерии (сега съвсем ясно ни грози опасността да останем с две от тях по-малко). Тази схема продължава да работи и за варненския фестивал "Август в изкуството", където в името на идеята (колкото и спорна понякога да е тя) се обединяват частни и държавни галерии. Все още в този фестивал, къде от слънцето и морето, къде от активността на организаторите, се отбелязват положителни енергии. Същото за съжаление не може да се каже нито за есенните изложби в Пловдив, нито за Седмицата на съвременното изкуство - пак в Пловдив.
Важно място през сезона отреждам на изложбата "SHESHOW" на турски художнички, курирана от Берал Медра в АТА, и на "Out of Myself" на Мариела Гемишева в СГХГ; Никола Петров, Елисавета Консулова-Вазова и Лика Янко в НХГ; Васил Бараков и Владимир Димитров-Майстора на "Шипка" 6; Сава Шуманович в НГЧИ.