Миг от една колосална кариера

Най-новият компактдиск на Ане-Софи Мутер е документален запис от концерта й с Нюйоркската филхармония под диригентството на Курт Мазур. Записът е направен през май миналата година в Ейвъри Фишер Хол в Линкълн сентър.
Още преди две години Мутер обяви своя грандиозен проект - ретроспективата на цигулковия репертоар през XX век под парадоксалното заглавие "Назад към бъдещето". Вече трета година неуморимата дама обикаля света с концертите на Моцарт, Бетховен, Брамс, Менделсон, Чайковски и реализира световни премиери на творби от Анри Дютийо, Кшищоф Пендерецки, Андре Превен, като също припомня на своите многобройни почитатели музиката, която е инспирирала у творци като Витолд Лютославски, Волфганг Рим, Себастиан Къриър и пак Пендерецки. В подготовка са посветените й творби от Пиер Булез, Софья Губайдулина и Къриър.
25 години Ане-Софи Мутер концертира в непрекъснато темпо, а тази година тя ще навърши 40 години. Кариерата й е едно опровержение на теорията за краха на рано проходилите таланти. Очевидно е, че освен голям талант Мутер притежава силен характер и здрава психика. И умна стратегия. След смъртта на Караян, тя намали чувствително "класическите" си изяви и се обърна към музиката на ХХ век. Самата тя неведнъж казваше в многобройните си интервюта, че записите й показват какво е направила до този момент и че й предстоят тепърва откритията в стандартните, непрекъснато свирени концерти. Тогава тя записа музика от Стравински, Берг, Лютославски, Море, усамоти се в рециталното пространство заедно с верния си камерен партньор пианиста Ламбер Оркис и винаги мислеше как да поддържа интереса на публиката, която усещаше, че е обект на мислите й; разбираше, че самата изпълнителка търси различния звук на общуване и продължи да я обгражда с внимание и интерес. И досега Ане-Софи Мутер е от малкото световноизвестни изпълнители, които могат да напълнят с рецитална програма зали като голямата зала на Берлинската филхармония.
Сега излиза вторият й запис на концерта и на двата романса за цигулка и оркестър от Бетховен. Един запис, който показва какъв път е изминала Ане-Софи Мутер; до какви идеи и решения е стигнала в собствената си визия за концерта. В разговор с Йоахим Кайзер тя ни съобщава, че винаги се е страхувала от този концерт: Мутер вижда "своя Бетховен" като жива музикална субстанция, която може да измени на класическата си емблема и да навлезе в едни други води, в които динамиката разширява диапазона си, фразата се формира предимно от трансформациите на звука, който увеличава и свива обема си твърде осезаемо, но не дразнещо за ухото.
Действително това е Бетховен на Мутер, напълно приет и подкрепен от Курт Мазур, за когото очевидно е увличаща звуковата картина, която предизвикателно му предлага Ане-Софи Мутер. Една картина, в която цигулката "говори" заедно с оркестъра, но същевременно се разграничава от него - чрез разработката на още звукоизвличащи възможности в творбата която цели някак да прекрои Бетховен-пространството, да покаже различен прочит, да постави оркестъра в различния контекст на своята цигулка в творба, която е алфа и омега в репертоара. Към това се прибавят и каденците на Фриц Крайслер, фантастично изсвирени, които може би дават недвусмислена заявка за по-свободната чувственост на нейното тълкуване; или само за предпочитание. Във всеки случай този компактдиск създава усещането за участие в приключение. Можете да го намерите у нас и с помощта на "Вирджиния Рекърдс".

Екатерина Дочева







Вградени
ноти


Ludwig van Beethoven
Konzert fuer Violine

Zwei Romanzen
Anne-Sophie Mutter, New York Philharmonic - Kurt Masur
2002 Deutsche Gramophon