Мариана Маринова, Слънчева градина

Когато "Каре дами" прави изложба в еротична галерия, трафаретните очаквания са с пикантен нюанс. Експозицията в софийската GallEros, включваща произведения от Дарина Цурева, Мариана Маринова, Миглена Александрова и Мими Добрева, опровергава обаче всякакви представи за агресивна или демонстративна сексуалност. Еротиката в творбите прозира в живописта, прокрадва се в сюжетите, подмолно присъства в образите, но в никакъв случай не е просто видима.
Ако нарочно я търсим, ще я открием най-вече в произведенията (смесена техника) на Миглена Александрова - доколкото в театрализираните сцени участват стилизирани мъжки и женски фигури. Но стилизацията им е толкова силна, че дори когато са голи, усещането за телесност липсва, отстъпило е място на жестове, отношения, (общо)човешки смисли.
Паната "Просто обич", изпълнени в експериментална техника от Дарина Цурева, "съдържат" две стилизирани глави в различни позиции една спрямо друга. Водещото чувство е нежността между тези незнайни, принципни двама, представени по удивително прост и семпъл начин. Деветте пана са за любовта, в която еротиката е неотменна поетична част.
Мими Добрева показва четири вълни - розова, синя, бяла и черна. В деликатната живопис главният (еротичен) герой е морето, в което само понякога навлизат човешки фигури. Водният безкрай естествено се свързва със сексуалността, следвайки линията природа - стихия - мощ - зараждане - вечност - кръговрат...
В подобен емоционален и смислов ключ са картините на Мариана Маринова. "Слънчева градина" и "Лунна градина" показват природен мотив с леки нюанси в колорита и още по-леко, почти незабележимо присъствие на женска фигура. Тя напомня за мечтание, за полъх от деликатно човешко състояние, вписано в дивото и дивно природно изобилие. Самото то е еротично, с невероятна, но и опасна красота - напомнят "Рицините през август".
Карето дами се представят и със забавни визитки, от които разбираме, че обичат децата, съпрузите, близките си, и още небето, вятъра, морето, че вероятно имат несбъдната мечта, но са забравили каква е, а дори и да я помнят, тя не ги тормози, че имат планове за евентуалното си бъдещо прераждане, но предпочитат да се радват на именно този свой живот - съвсем женствено и по женски...

Диана Попова