Мартенските музикални дни в Русе и тази година са съпроводени от изложби в Градската художествена галерия. Гостуващите автори са Андрей Даниел с живописната изложба "Правячи на музика", Метин Кафказ от Турция, също с живопис, и Зафер Галибов, представящ художествена фотография "Музиката".
Русенската публика е особено чувствителна към автори, заявяващи своята любов и съпричастие към музиката. Това е публика, усетила връзката цвят-тон-звук, която не търси само илюстративния момент, а умее да прочете и по-сложна живописно-умозрителна партитура. И както казва проф. Андрей Даниел, "красотата на музиката не рядко е скрита в ухото на слушателя. Вероятно нещо такова има и в образите, сътворени от художниците - те се превръщат в скъпоценна материя в окото на зрителя".
"Правячи на музика", според самия автор, е опит за портретно състояние - състоянието на творчеството. Забавно е да проследим правенето на музика, интерпретирано от Андрей Даниел. Въвлечени сме в ситуации като овладяване на инструмента, удоволствие от звукоизвличането и усещане за ритъм. Те са поднесени естествено и непринудено, експресивно и закачливо, виртуозно и сякаш на един дъх.
Любопитна е и серията портрети на композитори, изпълнители и музикални инструменти. Музикантите, свикнали с клишираните образи на великите композитори Бах, Моцарт и Бетховен, откриват наслагване както на портретна прилика, така и на звученето на сътворената от тях музика.
Различен е и подходът към музикалните инструменти - роялът е сериозен и могъщ, изпълващ цялото живописно пространство. А акордеонът е като френски шансон - леко весел, леко тъжен.
И всяка друга картина излъчва своите настроения - има и патетика, анекдот, организиран хаос и артистизъм. Друго е настроението в живописните работи на Метин Кафказ. Турският гост представя три цикъла "Врати, живот и ритъм".
Интерпретирайки символите на вратата и яйцето, авторът поднася философията си на живот, като сътворението и преминаването през различните етапи на битието - физическо и духовно. Тези символи той вплита в арабска калиграфия, като по този начин обединява слово и образ. В отделни картини арабската калиграфия ни въздейства и като традиционна ислямска орнаментика, но много изчистена и деликатна. Творбите на Метин Кафказ звучат модерно, но в тях са закодирани изконните ислямски постулати. Дори експериментите с фактурата, може би подсъзнателно, ни препращат към минаретата на Изтока.
Но да се върнем отново към музиката - този път към джаза. Зафер Галибов представя художествена фотография, черно-бяла. Да уловиш мига, жеста, характерното движение, атмосферата, излъчването - това значи да изщракаш много ленти, да проявиш много снимки, за да избереш най-точния кадър. Ако имаш отношение и си на точното място в подходящото време и се казваш Зафер Галибов, то по всяка вероятност ще успееш да експонираш музикалната емоция.
Изненадващи ракурси, едри планове и динамични композиции - това са характерните моменти на тази фотографска експозиция.

Елена Великова