Лиля завинаги
Това, че съм мъж, никога не ме е карало да се чувствам така зле, както на излизане от "Lilia 4 ever"- изумително автентичен и мразовит шедьовър, доста различен от двата предишни филма на Лукас Мудисон ("Покажи им любовта" и "Заедно"). Освен отличния избор на темата, има още нещо, което го отделя от всички други филми, които съм гледал (вкл. много "Догма"-филми) - той сякаш няма цвят, няма вереви, толкова е гол, прозрачен и минималистичен, че показва аспект от реалността в целия й ужас, но много по-силно, отколкото документален филм би могъл. Самият филм за миг не е на преден план. Дори сякаш филмът не съществува. Изключително постижение на Л.М. "Лиля" ме накара да осъзная колко жалки са личните ми малки проблеми.

Петер Марклънд, Дания


Лиля е много важен филм, който трябваше да бъде направен. Той ни показва не само как децата биват сексуално малтретирани, но и в по-широк план - как богатите държави експлоатират бедните. Филмът е потискващ и истински те докосва, без за миг да стане сантиментален. Младата актриса Оксана Акинишина е страхотна. Тя не просто играе Лиля - тя става Лиля.

Михаел Б.


Първо: жалост, после - вина. Почувствах се, все едно съм изплют от стая за разпит със звукоизолираща стена - от другата страна реалността, от моята - нещо фалшиво... Филмът е по действителната съдба на 16-годишна литовка. Не съм съвсем наясно защо Мудисон избира руския за основен език на филма - би могъл да бъде всеки език, тъй като проблемът далеч надхвърля Русия и засяга повечето, ако не и всички източноевропейски страни. За пръв път бях на кино, когато след края никой не говореше - хората обличаха палтата си и напускаха.

Кристо Каас, Естония


Изпитах срам, че съм мъж. Това е филм, който те дамгосва. Темата му е по-актуална от всякога след "отварянето на Изтока". Силно препоръчвам този шедьовър.

Aндреас Отле, Австрия


Най-добрият филм, някога правен. "Лиля" е безмилостен ритник в слабините. Всъщност, серия от удари. Много. Най-унищожителното е, че той описва самата реалност - проблем, който се разгръща, докато си говорим - Новия Холокост.

alfredromo, USA


Притихнал салон след финалните надписи - не се случва често. Някои плачеха, други се взираха в празнотата. За мен нищо не беше същото, след като напуснах киното. Знам, че звучи като клише, но ви казвам истината. Реалността на главната героиня бавно става част от твойта реалност. Можеш да погледнеш от два ъгъла към Лиля: като на героиня на приказка и толкоз. Тогава съдбата й бързо ще изчезне от теб. А можеш да я видиш като това, което е - образ на онова, което животът може да стори на хора, не късметлии като теб... Лукас е най-добрият шведски режисьор днес и може би изобщо. Интегритетът на неговите актьори е съвършен. Сценарият спечелва доверието, лишен е от логически пропадания. Всичките му характери са триизмерни и дори злодеите му са човешки същества и жертвите - не просто жертви... Може би се чудиш дали реалността е така мрачна. В интервю Л.М. споделя, че социален работник му е казал, че майки продават децата си на секс-индустрията. Той е прочел статия, описваща житейската история на Дангуле Расалайте от Латвия между септември 1999 и януари 2000. Действителността е винаги по-страшна от фикцията... Младите актьори изнасят товара на филма с грация. Онзи ден филмът спечели 5 от 6-те възможни най-престижни шведски награди. Човешкият трафик е третата по големина незаконна индустрия в света и това прави филма още по-важен. Л.М. и Оксана събудиха нацията, показаха ни, че нещата не са тъй добре, както ги мислим. Реакциите са невиждани - сред хората, в пресата. Шведското правителство разработва проект, който да покаже филма в училищата из целия бивш Съветски съюз...Този филм струва повече от всички награди, които взе и ще вземе. Той може да промени гледната ти точка, послание на надежда е онова, което носи.

Йозеф Лундстрьом, Швеция


Бялото робство е слабо дискутирана международна епидемия. Докато световната икономика боледува, търговията с роби процъфтява. Счита се, че поне 20 000 робини от Европа и Азия работят в американската секс-индустрия

RoboSlater, Лос Анжелос


Филмът действително провали вечерта ми - и го обичам, задето го направи.

NorrkToping, Швеция


Рядко се среща филм, така внимателно структуриран. Също тъй рядко филм се обръща към емоциите (и интелекта) без каквато и да е сантименталност. Тази визия за ада през очите на тинейджър заслужава да бъде масово видяна и разпространена.

Крейг Лапър, Англия


Има ли някой, който да не е разгневен, тъжен, искащ да къса или крещи, чувстващ се разглобен? Ако има, ще му кажа: човече, ти не си нормален, сърцето ти го няма. Проблемът е глобален и се нарича трафик на хора, и това е най-лошата му част. На никого не му пука - някакви си деца - до днес, когато Л.М. го извади наяве. Може би това е най-добрият филм, правен някога.

Леелене, Швеция


Ако искаш да избягаш от реалността и проблемите в света на фантазното, не гледай този филм! Или го направи в ден, в който можеш да се справиш с лошите чувства, които ще те изпълнят, разбирайки как живеят много деца по света - без никой, който да се грижи, без надежда, без бъдеще. ..има и много мъже, които изглеждат добри граждани, добри бащи и скришно тези прилични мъже купуват секс от деца. Тези тъжни и ужасни неща от филма, те наистина се случват. Какво да правим? В Швеция приеха закон, който прави покупката на секс незаконна. Искам и се надявам това скоро да се случи и във Финландия. Правителството в момента го обмисля. На хората трябва да им пука един за друг, трябва да се грижат един за друг. Родителите трябва да се грижат за децата си, и двамата родители. За тези неща ме размисли "Лиля". Това не е лесен филм. Но е много добър и истински. Върви и го виж. Спри и помисли.

Сари Пипо, Финландия


Светът е болен и този филм настойчиво ни го припомня!

Сиарк


Това е скъпоценност! Не само шведска, а европейска и би трябвало да получи широко световно разпостранение. Това не ти е обикновеният догма-филм или както там ще го наречеш. Това е произведение на изкуството, което всеки би трябвало да види. Като швед досега не съм бил така горд с шведското кино. Л.М е наистина велик режисьор, който може да постигне международен успех като Лассе Халстрьом.

Денис Вимсент, Швеция


Това е филм за днешното робство и за истинските губещи от студената война. Филмът е трагичен, както и "Танцьорка в мрака", но е реалистичен, той е реалността. До него много други филми изглеждат безсрамно неважни. Нуждаем се от повече филми, които правят видими невидимите жертви на нашите общества... Почувствах се зле като мъж и като личност. Бях шокиран най-вече от това, че не обръщаме внимание на такива истории, когато ги чуем по новините, и не си даваме сметка, че всеки, който страда, има своята история за разказване, история, която би ни направила по-добри, ако й дадем шанс да я чуем. А "Лиля" е точно това. История, която ни кара да се чувстваме зле и ни прави по-добри хора. История без надежда? Изглежда това е в природата на расата ни - когато никаква надежда не остане на тоя свят, отправяме поглед към света отвъд. Интерпретирането на играещите баскетбол ангели като режисьорска визия на Рая е по-неподходящо и не точно - съобразно субективната гледна точка на разказа, по-вярно е това видение да е нейната надежда за живот после. Точно като малката кибритопродавачка на Андерсен, която си представя Рая като мястото, където ще я посрещне баба й. Накрая, това не е драма. Това е реконструкция на събития, водещи до трагичен завършек. Като такова, то е и трябва да бъде предсказуемо. Съдбата на Лиля не е инцидент или злополука - тя е забързано маршируване към беда в място от света, където отчаянието затваря очите пред опасностите от манипулация. Колко от нас не биха направили всичко, за да се изтръгнат от безнадеждния живот на непълнолетна естонска проститутка. И колко от нас не биха направили всичко, за да повярват на младеж като нейното "гадже"? Мисля, че филм като този трябва да бъде съден по емоционалното въздействие, което оказва, повече, отколкото по другите му качества.

Свенсон


Според Л.М. Раят е мястото, където подскачаш с криле на раменете и цял ден играеш баскетбол. На земята нещата са по-други. Питайте Лиля на Оксана, героиня на този мощен, но отчайващ филм на руски език. Влиянието на Ларс фон Триер и Догма 95 е доста осезаемо в прекомерната употреба на камера от ръка и филмовото портретиране на жени - жертви на злоупотребяващи мъже. "Лиля" успешно осветлява световния проблем на детската проституция и не се страхува да постави въпроса хард, без каквото и да е захаросване. Все пак, би било по-добре, ако Л.М. не държеше да бъде така безпощадно безнадежден и сензационен. Филмът не разкрива човешката същност на характерите, а ги използва като реквизит, за да "паркира" определена теза. Героите са или отвратителни старци, безскрупулни експлоататори, безчувствени и себични родители и роднини, или невинни жертви.

Хауърд Шуман, Ванкувър


Филмът и режисьорът те обстрелват, докато не ти остане нищо, освен гняв и мъка. Направен е не за да те удовлетвори или наслади, а за да ти преобърне вътрешностите и да постави нещата в перспектива. "Лиля" задава въпроси на всеки социален хоризонтал. Това е сред най-добрите филми, които съм гледал, и несъмнено най-потрисащият.

Томас Андерсон, Швеция


Мисля, че гледането на "Лиля" е най-отнемащото дъха кинопреживяване, заедно с "Танцьорка в мрака". Не разбирам как мъж може да пише така добре за момичета, така лишено от клишета и органично?

Ханна А., Швеция


Да, това е мощен филм. Както и досега, работата му с актьорите е от най-висша проба. Колкото до историята, първата половина е съвсем "Каурисмаки"-ева. Но нещо се случва и Мудисон не е вече Каурисмаки, а по-скоро Ларс фон Триер. Има доста общо с "Порейки вълните", но е по-простичък и затова по-разтърсващ. Разтърсващ и мощен. Докато други филми, рисуващи крайното отчаяние и нищета, извикват жал, този филм вбесява. Доста силно.

Scribandi


И в трите филма на Л.М. ме смайва способността му да изтръгне дълбочина от най-изтъркани и предсказуеми ситуации. Недалечен роднина на "Циганско време" на Кустурица, "Лиля" придвижва магически-релистичното описание на посткомунистическата нищета драстично напред. Той също описва и верига от сцени, която може да очаквате от филм, (привидно) третиращ търговията с малолетни робини от Източна Европа. Но някак си тези сцени за миг не звучат плоско или пресилено. Не знам дали е до играта (и двамата млади са фантастични, абсолютно автентични и правдоподобни), или до умението на режисьора да поддържа енергичен ход, оставяйки достатъчно време за удивително нежни моменти; или пък до дързостта му (най-очевидна в шантавото му решение да вкара фантастично брадясалата щампа с крилете и да я изиграе вабанк - хазарт, който щедро му се отплаща, създавайки най-паметната сцена на годината)... Да гледам филмите на Л.М. ми дава непоколебимото усещане, че чета глави от книга на талантлив и богат писател.

Лунд, Швеция


Смутен влязох в салона - бях чел за ревящи в тоалетната хора и пр. Силен филм, безспорно най-добрият на Л.М., но си излизаш от него точно какъвто си влязъл. Той няма мощта на "Порейки вълните" или на "Реквием за една мечта".
Става дума за руското общество, което може да се сравни с Дикенсовия Лондон, ако не и с нещо още по-мрачно. Всеки по свой начин е дявол, освен 14-годишният Володя. Клиентите на Лиля са свине от ада, почти всички от тях, и не че купувачите на секс не са адски изчадия, но по някакъв начин са и човешки същества. Има само един клиент, който помолва Лиля до подържи ръката му преди акта. Той не е от Рая, но е човек. "Лошото" нещо на този филм е, че не можеш да повярваш, че такива хора съществуват. Това е апокалипсис, не светът, не и Швеция или Русия. И затова не съм въвлечен по начина, по който би му се искало на Мудисон. Въпреки това, "Лиля" е много силен филм, но не съвършен и не реалистичен в дълбокия смисъл.

Стенсон, Швеция


Този филм по никой начин не е съвършен. Някои от сцените са пресилени или тромави, или направо аматьорски. Но в края на краищата това нищо не означава. Защото цялата работа е в съпреживяването. Л.М. владее начините да постига истинни емоции на екрана. Това е един от най-покъртителните и унищожителни филми, които съм гледал. За пръв път плаках по време на филм. Оксана Анкишина е Лиля. Пътуването й по низходящата спирала от лошо към по-лошо просто те събаря. Не помага да си повтаряш, че това е само филм. Защото всички знаем, че не е. Тези неща се случват навсякъде около нас през цялото време. И ние, приличните обикновени граждани, просто не си даваме зор да ги видим или побутнем. Ако Лукас Мудисон продължава така, нищо чудно да надмине и Бергман. Без майтап.

Joaott


Брилянтен филм. Казвам го не само защото е най-силният и въздействащ филм, който съм гледал. Казвам го, защото всичко у него е перфектно. Играта, музиката, документалният киноезик, диалогът. Филмът съвсем не се занимава само с проституцията и Източна Европа. Измеренията му са далеч повече. Той се интересува от западното консуматорско общество, от това, какво е да те изостави обичан човек, от приятелството, любовта, надеждата и липсата на надежда. Правят се паралели с "Порейки вълните" и "Реквием за една мечта" на Дарен Аронофски. По моему, "Лиля" играе на различна писта. Мудисон е много талантлив и е на път да стане велик. Мисля, че е дори по-брилянтен от себевзряния Бергман, хленчещ за детството си. "Лиля" е политически филм от висок разряд. Казва нещо за обществото и го прави храбро и брилянтно. Този филм си струва. Иди и го виж!

Janinaw, Швеция


Лиля прекъсна дрямката на Швеция.

Xact, Швеция